Queersalsan landade i Helsingfors
För några veckor sedan bredde aktörerna bakom kampanjen "Aito Avioliitto", som är emot den nya äktenskapslagen, ut ett enormt lakan med en bild av en heterofamilj på över hela Storkyrkans trappa. Nu dansar Peter Csaszti och hans danspartner Johan Björk queersalsa på samma plats.
– Queersalsa handlar om valmöjligheter, att utforska och bryta stereotyper. Jag har alltid velat dansa båda rollerna i salsan förklarar Johan Björk.
Peter Csaszti stämmer in och förklarar att den klassiska salsan styrs av konservatism.
Mannen är statisk, klädd i svart medan kvinnan är lättklädd, uttrycksfull och det är henne publiken skall titta på. Könsbilden är dualistisk och könen skildras som varandras motsatser. Kvinnan får mera plats i dansen men förväntas vara tillgänglig enligt den rådande jargongen. Männen pratar om de kvinnliga dansarnas utseende och "väljer" vem de vill dansa med. För båda könen finns stränga utseendeideal och oskrivna regler om mått.
Queersalsan vill anpassa kläder och dans efter individen. Det är roligare, och dansarna lär sig mer då alla dansar alla rörelser.
Alla kan dansa
– I klassisk salsa ges aldrig utrym- me åt kvinnor som inte vill visa sin hud till exempel på grund av hudproblem, kroppar av alla former, kvinnor som vill föra, män som vill klä sig i färg eller personer som vill dansa en mångsidig roll, förklarar Peter.
– Rädsla för att göra fel och misslyckas kan hindra folk att leva ut. Enligt oss kan alla dansa. Vi vill bygga pedagogiken på jämställdhet och mångfald, säger Johan.
Under Föreningsfestivalen 2015 besökte Peter och Johan Helsingfors för att leda Finlands första kurs i Queersalsa. Kursen var ett initiativ av föreningen Regnbågsankan och hobbydansaren Barbro Björkfelt. Kursen var uppdelad i olika block för både nybörjare och längre hunna. Danspedagogerna Peter och Johan lärde finnarna queert grepp i La style och rueda de casino. Kursen besöktes av en blandad skara personer med olika danserfarenhet, sexuell läggning och kön.
Osexuell energi
– Våra kurser har en stadig bas elever som hör till någon sexuell minoritet eller könsminoritet, men också heterosexuella och cisperso- ner hittar oss, påpekar Peter och Johan.
- Salsa dansas runt om i världen, men har sina rötter i latinamerikanska folkdanser.
- Dansen går hand i hand med salsamusik och det finns många olika stilar med olika namn.
- Queera versioner dansas i Sverige inom både salsadans och tango. Den som är intresserad av queersalsa kan ta kontakt med Peter Csaszti per e-post petercsaszti@hotmail.com eller via Facebook- sidan QueerSalsa Stockholm.
- I december arrangerar Johan Björk och Peter Csaszti världens första QueerSalsaFestival 4–6.12 i Stockholm.
Personer som inte följer normer gällande sexualitet får ofta uppleva en ny frihet i att dansa med personer av samma kön. Dans är trygg kroppskontakt. Ute i samhället förväntas vi ofta röra individer av motsatt kön i "heteroromantiska" situationer som pardans på bröllop, medan vi rör personer av samma kön enbart som kompisar. I queersalsan är det däremot norm att röra varandra i passionerad dans oberoende av kön.
Peter och Johan förklarar att salsa i allmänhet är ett uttryck för sexualitet, men inom sig själv. Vi rör varandra i dansen neutralt, trots att dansen uttrycker sexighet.
Det finns också deltagare som alltid vill dansa enligt en dualistisk könsbild. En butch, en lesbisk kvinna med klassiskt manligt uttryck, kan känna att hon alltid vill dansa förare och en kvinna med trans- bakgrund kan känna att hon aldrig vill föra i dansen eftersom hennes könsroll ännu är i utveckling. Våra kroppar bekräftas då dansen inte är sexistisk eller förankrad i trånga roller.
– Det blir fort tydligt då någon går över gränsen och bryter den osexuella energin. Obehagliga incidenter är vanligast på dansfester, inte på kurserna, förklarar Johan.
Pionjärer på olika sätt
På kurser i klassisk salsa har lärarparet ibland fått ta rollen som "gaypolis" i synnerhet om deras egna elever varit med. Lärare utan queerpedagogiska färdigheter kan se normkritik som estetiska brott, som ett sätt att dra ner kvalitet eller att ordningen rubbas för mycket. Blir det konflikter försöker Peter och Johan förklara det positiva i klassiska regelbrott.
– Jag är aldrig rädd för att vara "för fjollig" utbrister Johan.
I sin ungdom har Peter försökt gå stelt och "manligt" men det har han jobbat bort. I sina koreografier har också Peter och Johan burit kjol.
Dansen kan bli "jämställdhetens sista utpost". Peter minns hur de lärt ut queersalsa på arbetsplatsers rekreationsdagar och deltagare funnit inspiration i att till exempel få föra sin chef i dansen. Att en kvinnlig dansare lär en man hur han skall dansa klassisk mansroll kan vara symboliskt viktigt.
Får skapa nytt
Fikapauser och trevlig samvaro är också viktigt. Liksom inom andra hobbyer händer det att dansare blir ihop eller hittar nya vänner. I Peters och Johans dansskola i Stockholm har fyra stadiga par bildats.
Peter föll för salsan tidigt under gymnasieåren. Salsan var rolig, utåtriktad, passionerad och han in- såg fort att han kan dansa båda rollerna.
– Jag får vara med och skapa något nytt. Inom queersalsan skapar vi tillsammans utgående från våra egna behov. Det är också spännande att deltagare under kursen här i Helsingfors beslöt att hålla kontakten och bygga upp ett eget queersalsanätverk i Finland.