"Läsarna bestämmer tidningens själ"
Nya produkter, fortsatt fokus på det digitala – men också starkare lokal närvaro och utveckling av papperstidningen. Det var hälsningen när KSF Medias chefer samtalade om medieföretagets framtid.
I snart ett års tid har KSF Medias tidningar samarbetat om gemensamt innehåll och förändringens vindar fortsätter att dra in över mediefältet.
HBL:s nya chefredaktör Tommy Westerlund, den nytillsatta kollegan på Västra Nyland, Marina Holmberg, Östnylands chefsredaktör Micaela Röman samt innehållsdirektören för KSF Media, Susanna Ilmoni, diskuterade i går riktningen för mediehuset på Bokmässan.
Susanna Ilmoni, som själv skämtsamt kallade sig cirkusdirektör, fäste uppmärksamhet vid att framtiden i den fortsatt svåra mediebranschen finns i det digitala.
Söker digital graal
– Min konkretaste uppgift är att transformera ett anrikt tidningshus till ett modernt medieföretag. Även om vi alla älskar våra papperstidningar måste framtiden finnas på annat håll. Vi vill hitta den digitala graalen som ingen annan ännu hittat, men som vi hoppas på att hitta, sade Ilmoni.
Tommy Westerlund påpekade att den digitala utvecklingen inte betyder att pappret ska skrotas, utan att den utvecklas och lever vidare.
– Våra läsare bestämmer tidningens själ. Många anser att det inte får ske förändringar för då ändras tidningens själ. Men det händer förändringar i samhället och då måste också tidningen förändras.
Westerlund poängterade ändå att KSF blivit mer lyhört och att det gäller att lära sig av sina misstag. När Borgåbladet och Östra Nyland slogs ihop var det en svår förlossning, säger Röman.
– Vi begick misstag i början. Vi körde för fulla muggar på den östnyländska identiteten med Östnyland som grogrund. Folk blev helt galna – de hade inte blivit östnylänningar över natt.
– På papperstidningens sidor föds och dör människor. Vi är djupt inne i något som är starkt kopplat till den egna identiteten, jag vet att våra läsare älskar papperstidningen, sade Micaela Röman inför publiken som till en stor del bestod av mediefolk och äldre läsare.
Ledarredaktionens chef, Susanna Ginman, som ledde diskussionen lyfte upp frågan om hur det ökade samarbetet kan leda till att de olika rösternas antal minskar. Men en läsare i publiken ansåg snarast att ledarredaktionens samarbete gjort ett positivt intryck.
– Rösterna har inte alls blivit färre på ledarsidorna i HBL, tvärtom har de blivit mycket fler. Det var en fräsch fläkt när de lokala ledarskribenterna började synas på HBL:s sidor, löd kommentaren.
Det lokala lyfts fram
Den kritik som framförts om att tidningarna nu har ett fattigare lokalt innehåll dementerades av Marina Holmberg.
– Vi har minst lika mycket lokalt i Västnyland som tidigare, men paketeringen ser annorlunda ut och det kanske inte alltid märks vad som är det egna.
I höst kommer papperstidningarna att fräschas upp för att bättre tjäna de lokala läsarna.
– Vi måste helt enkelt slipa det lokala materialet ytterligare, så att de som läser Östnyland i Borgå vet var det lokala materialet finns, var familjematerialet finns, sade Micaela Röman.
Flera nyheter i höst
Hösten bjuder på flera nyheter för läsarna och konsumenterna av KSF Medias produkter.
– Inom några månader kommer läsarna att märka att vi har en bättre sajt och en nyhetsapp som är funktionell och vacker och som innehåller en massa fint material, berättade Susanna Ilmoni.
En annan nyhet är att det nordiska innehållet i tidningarna kommer att öka.