Lägre priser minskar Keskos omsättning
Keskos rörelsevinst utan engångposter minskade en aning under årets tredje kvartal jämfört med i fjol. Då var vinsten 84 miljoner euro och nu blev den 82,5 miljoner euro.
Den skärpta priskonkurrensen inom dagligvaruhandeln märktes i Keskos omsättning som minskade med 1,6 procent.
Priserna sjönk med cirka en procent jämfört med i fjol och Kesko räknar med att konkurrensen kommer att vara hård också i fortsättningen.
Hela koncernens omsättning minskade till 2 203 miljoner euro från fjolårets 2 304 miljoner euro.
Koncernchef Mikko Helander tycker att Kesko gjorde ett gott resultat under juli-september trots det utmanande läget inom handeln.
Kesko spår att utvecklingen inom handelns alla branscher blir svag på grund av att köpkraften sjunker.
Utomlands tyngs Kesko av Ryssland där det ekonomiska läget och konsumenternas köpkraft har fortsatt att försämras.