"Postens problem är inte tillfälliga"
Brevbärarna är färre och rutterna längre – ett sjukfall kan leda till att posten försenas flera dagar.
Posten till flera hushåll har blivit försenad eller uteblivit i höst då Posten rumsterar om i utdelningsrutter och arbetssätt till följd av att mängden post har minskat.
Jarmo Ainasoja, direktör för Postens kontrollcentral, säger att antalet förfrågningar om utebliven post har ökat, men det är inte bara störningar i postutdelningen som förargar.
– När utdelningsrutterna ändras och förlängs kan det leda till att en del människor som alltid fått sin post klockan 11 nu får den först klockan 16, säger Ainasoja.
Enligt Posten är orsaken till störningarna i utdelningen att antalet brev som skickas i Finland minskat kraftigt under de senaste åren. I fjol sjönk antalet brev med 10 procent och man uppskattar att brevvolymerna kommer att halveras på fem år. Målet för arrangemangen är därför att minska kostnaderna för en enskild försändelse.
Skört system
Enligt Ainasoja gäller störningarna i utdelningen hela landet, men märks tydligare i huvudstadsregionen. Posten har som mål att samma område inte ska drabbas av störningar flera gånger och att fördröjningen i utdelningen ska vara högst ett dygn.
– Samma person ska inte behöva bli utan sin post två dagar i rad, men tyvärr så kan det hända ibland, säger Ainasoja.
Ainasoja säger att utdelningen är mer sårbar än förr.
– Om något händer under utdelningsrutten, ett sjukfall eller att bilen pajar, så har vi helt enkelt inte någon i reserv, säger han.
"Ohållbar situation"
För Heidi Nieminen, ordförande Finlands Post- och logistikunion, PAU, är Postens problem inget nytt.
– Man kan fråga sig om störningar som pågått i ett och ett halvt år kan kallas tillfälliga, säger Nieminen.
Enligt Nieminen har posten helt enkelt sagt upp för många människor för att kunna uppfylla sitt uppdrag. I de senaste samarbetsförhandlingarna sade Posten upp 319 personer.
– Situationen är ohållbar. Människor jobbar ständigt övertid, och övertid kan i sin tur leda till olycksfall och sjukfrånvaro, säger Nieminen.
Nieminen är också besviken på Kommunikationsverket, vars uppgift det är att övervaka att postlagen följs. Enligt den ska brev delas ut i regel fem dagar i veckan till alla hushåll.
– Vi har upprepade gånger påpekat att Posten inte uppfyller sina förpliktelser, men ingen har reagerat, säger Nieminen.
Enligt Jarmo Ainasoja på Posten är antalet utdelare ändå tillräckligt och problemen i utdelningen tillfälliga.
– Vi går systematiskt igenom problemorterna och ser till att försändelsekedjan fungerar. Vi gör allt vi kan för att situationen ska återgå till det normala, säger Ainasoja.