"Det är inget mystiskt"
Kommunikationsbyrån Miltton växer så det knakar och suger åt sig kompetens på hög nivå. I dotterbolaget Miltton Networks jobbar folk med bakgrund i allt från Samlingspartiet till Sannfinländarna.
För någon vecka sedan kom nyheten om att Jan Store, långvarig EU-ambassadör för Finland och före detta ambassadör i Polen, ska leda Milttons Brysselkontor. I september utsågs SFP-ordföranden Carl Haglund till styrelseledamot för Miltton-gruppen. Och i somras utsågs Finlands mesta företagsledare och styrelseordförande Jorma Ollila till styrelseordförande för koncernen.
Och inte nog med det: på Miltton finns anställda med bakgrund i alla riksdagspartier utom Kristdemokraterna och Vänsterförbundet.
Miltton med dotterbolag är Finlands största aktör inom branschen, med drygt hundra fast anställda och ett stort antal frilansare på sina listor. Under de senaste fyra åren har omsättningen nästan tredubblats.
– Att vässa kommunikationen är förstås ett sätt att söka konkurrensfördelar. Genom att kommunicera smart kan man direkt inverka på affärsverksamheten, säger Jussi Kekkonen, direktör och ledande sakkunnig på Miltton Networks, som sköter den så kallade påverkanskommunikationen.
Han har själv en bakgrund i maktens centrum, bland annat som specialmedarbetare för dåvarande statsministern Jyrki Katainen (Saml).
– Vi är experter på målgruppen. Vår uppgift är att försöka få kunden att förstå hur till exempel tjänstemän eller politiker tänker, så att kunden kan ta målgruppens behov i beaktande på bästa och smartaste sätt.
"Ingen konflikt"
Bland de kunder Miltton samarbetat med finns bland annat Hartwall – det gällde att påverka alkoholbeskattningen – Kesko, Kone och Gasum. Samarbetet med Guggenheimstiftelsen väckte ett smärre rabalder när det kom fram att också representanter för Helsingfors ledning haft ett intimt samröre med kommunikationsbyrån.
Själv har Kekkonen under sin tid i politiken varit föremål för såväl lyckad som mindre lyckad lobbning.
– Den erfarenheten försöker jag dra nytta av genom att föra över de bästa exemplen på intressebevakning till kunderna. Har man själv blivit lobbad förstår man hur det fungerar – hur processerna ser ut och vilka argument som biter. Det viktiga är att få rätt information vid rätt tidpunkt, säger Kekkonen.
Han ser ingen lojalitetskonflikt eller något trovärdighetsproblem i steget från politiken till lobbningen.
– Ett större problem i finländskt arbetsliv är att folk byter jobb alltför sällan. Känslig information kan finnas på olika håll i arbetslivet. Hur man ska tackla den saken är en fråga för arbetsgivaren.
Kekkonen reser ragg en smula. Han är trött på mystiken kring lobbningen.
– Vi motsätter oss inte att branschen regleras, all reglering som röjer undan mystiken är välkommen. Men då ska den gälla också tjänstemän och inte bara dem som kommer från politiken.