Nu gillar också unga män ekologiska produkter
Den finländska unga mannen börjar få upp ögonen för fördelarna med ekologiska livsmedel.
Det visar en färsk undersökning som TNS Gallup har gjort. I Sverige har efterfrågan på ekologiska livsmedel ökat med 50 procent de senaste åren.
Den färska konsumentbarometern om intresset för ekologiska produkter offentliggjordes på föreningen Proluomus Livsmedelsdag som arrangeras som bäst i Helsingfors.
Jord- och skogsbruksminister Kimmo Tiilikainen öppnade dagen med att berätta att han har blivit frälst av det ekologiska.
– Jag är i den åldern att det är på tiden att börja tänka på min hälsa, säger Tiilikainen.
Unga män intresserade
Han säger sig vara glad att det via olika matringar har öppnat sig nya marknadskanaler för ekologiska produkter, men han ser att storköken och aktörerna inom handeln har den viktigaste rollen för hur andelen ekologiska livsmedel ökar i framtiden.
Vd Anne Kallinen frånTNS Gallup Elintarviketieto redogjorde för konsumentbarometern som pejlar inställningen till ekologiska livsmedel. Den var gjord sista veckan i augusti i år och jämförde läget nu med åsikterna för två år sedan.
Det hon själv tyckte var en intressant nyhet var att unga män börjar få upp ögonen för fördelarna med ekologiska produkter. En tredje del av män i åldern 18-29 år säger sig vara mycket eller ganska intresserade av ekologiska livsmedel.
– Det finns en trend bland unga män att följa tanken: Du är vad du äter. Det betyder att männen söker rena livsmedel av bra kvalitet, säger Anne Kallinen. På två år har intresset för det ekologiska stigit med sex procentenheter i den åldersgruppen.
– Över huvud taget är det trevligt i de här dåliga ekonomiska tiderna att presentera en positiv konsumentbarometer. Intresset för ekologiska produkter ökar. Över en fjärde del av konsumenterna kan kategoriseras som aktiva ekologiska konsumenter. De köper varje vecka ekologiska livsmedel. De mest aktiva är barnfamiljer med barn under skolåldern, säger Kallinen.
Enligt barometern köper konsumenterna ekologiska produkter främst för att de upplevs hälsosammare, att de produceras med ansvar och i mindre skala. Enligt Kallinen går listan på de mest populära varorna hand i hand med rådande utbud. Det köps mest ekologiska ägg, grönsaker, rotfrukter, mjölk,bär och frukt. Den största bristen på utbud gäller kött.
Låt oss slå danskarna
I Sverige har efterfrågan på ekologiska produkter ökat explosionsartat sedan 2013. Enligt Helena Wistrand från Krav, som är en kontrollförening för ekologiska produkter, beror det bland annat på de matskandaler som drabbade livsmedelsbranschen.
– Vi hade ungefär samtidigt hästköttsskandalen, gifter i vindruvor och gifter i viner. Det ledde till att efterfrågan på ekologiska livsmedel sköt i höjden. Handeln tog lyra och det förekommer nu en sund konkurrens om de ekologiska konsumenterna mellan de stora aktörerna på detaljhandelsmarknaden i Sverige, säger Wistrand. Men Sverige har en bit att gå för att uppnå så höga siffror på andelen ekologiska produkter som Danmark har. Därför satsar Sverige nu hårt på att försöka slå danskarna.