Joutsen bäddar för tillväxt
Trots dystra utsikter för finsk ekonomi finns det företag som vågar satsa. Joutsen Finland som tillverkar duntäcken, -dynor och -jackor, invigde nyligen sin nya fabrik i Riihimäki.
Joutsen Finlands investering på 2 miljoner euro är en satsning för framtiden, som inte omedelbart ger några nya arbetstillfällen. Planen är att företaget genom effektiv marknadsföring ska växa ute i världen. Vd:n Eero Kotkasaari hoppas att det på sikt ska leda till nyanställningar och investeringar i nya maskiner.
– Vårt största problem är att vi är okända ute i världen, säger Kotkasaari.
Av företagets produktion går största delen på export, dels till Ryssland, Sverige och Baltikum, dels till Japan, Sydkorea, Taiwan och Kina. Det är framför allt i Fjärran Östern företaget ser tillväxtpotential.
– I Asien betraktas våra produkter som lyx. Men det spelar ingen roll hur bra varor vi gör om vi inte själva för ut dem, ingen kommer hit och hämtar dem, säger Kotkasaari.
- Joutsen Finland grundades av danskfödde Marius Pedersen i Helsingfors 1936. Företaget som då hette Suomen Höyhen var ursprungligen ett hobbyprojekt. Som huvudsyssla var Pedersen direktör för Statens margarinfabrik.
- Så småningom blev dunföretaget ett heltidsjobb för familjen, och 1954 flyttades verksamheten till Riihimäki.
- Företaget har i dag cirka 110 anställda, varav drygt hälften i Finland. Övrig personal finns i Estland och Ryssland.
- Omsättningen 2014 var 10 miljoner euro.
- Grundaren Marius Pedersen var den nuvarande vd:n Eero Kotkasaaris morfar.
Joutsen Finland har sedan tidigare en fabrik i Estland där dunjackorna tillverkas. Men för den nya fabriken var Riihimäki det självklara valet. Enligt Kotkasaari har företaget sin egen strategi och försöker inte ens konkurrera med de stora fabrikernas massproduktion. När volymerna är små och kvaliteten är trumfkortet, är det ingen vits att till varje pris jaga låga arbetskraftskostnader, menar han.
– Vi har haft försäljning i Japan i över 30 år och där är finländskheten ett klart försäljningsargument. Dessutom är det en fördel att ha produktutveckling och anskaffningsfunktioner i anslutning till tillverkningen.
Konjunkturläget oroar inte Kotkasaari lika mycket som vädret – en varm vinter är illa för försäljningen av dunjackor, som står för huvudparten av företagets omsättning.
Hoppfulla signaler
Inom industrin i Finland har investeringsaktiviteten länge varit låg och det industriella kapitalet har krympt år efter år. En sådan utveckling leder så småningom till att produktionskapaciteten minskar i takt med att maskiner och annat kapital föråldras.
I somras presenterade Finlands näringsliv EK en rapport som tyder på att värdet på industrins investeringar i år ökar med uppemot en fjärdedel jämfört med i fjol, till 4,4 miljarder euro. Till en del förklaras uppgången i EK:s rapport av ett par större enskilda projekt, bland annat inom skogsindustrin, men också om man räknar bort dem ökar värdet.
EK:s ekonom Penna Urrila varnar dock för att de ekonomiska utsikterna blivit sämre efter att barometern sammanställdes, så det återstår att se vad det verkliga utfallet blir.
– Hur som helst ser den nedåtgående trenden ut att stoppas. För första gången på länge syns positiva tecken när det gäller industriinvesteringar, även om det inte räcker till att öka kapitalbeståndet till den nivå som rådde för tio år sedan.
Miniminivå
Enligt Urrila borde miniminivån på ett lands industriinvesteringar vara att maskin- eller annat kapitalbestånd inte minskar. Det gäller också fast den ekonomiska strukturen i landet förändras från tung mot lättare industri, eftersom utgångspunkten är att ekonomin borde växa.
Även om Joutsen Finlands tvåmiljonersinvestering är blygsam på nationell nivå konstaterar Urrila att den är stor för ett litet företag.
– Investeringen är ovanlig såtillvida att den syftar till att öka produktionskapaciteten, medan många av dagens industriinvesteringar görs för att rationalisera produktionen. I Finland fokuserar vi mest på storföretagens situation och glömmer ofta att det finns många framgångsrika små och medelstora företag, säger Urrila.