Zalando storsatsar i Helsingfors
Näthandelsjätten Zalando planerar att inom några år anställa uppemot 200 teknologiutvecklare i Helsingfors. Det här kan få många positiva kringeffekter, säger Micah Gland på Helsinki Business Hub.
I den gamla industrifastigheten Merikortteli i Rödbergen, vägg i vägg med Spotifys Finlandskontor, håller Zalando på att bygga upp sitt nya teknologicenter. Över tio mjukvaruingenjörer, mobilexperter och användarupplevelse-designers har redan rekryterats. Planen är att under det första året anställa 50 personer.
– Inom några år räknar vi med att ha ett par hundra anställda i Helsingfors, säger Marc Lamik, chef för Zalandos teknologieexpansion. Till vardags är han stationerad på huvudkontoret i Berlin, men besökte Helsingfors när teknologicentret invigdes i onsdags.
Lamik säger att bolaget är på jakt efter de bästa talangerna världen över, men att en orsak till Helsingforsetableringen är tron på att det är just här de finns.
– Målet är att rekrytera folk från det lokala uppstartssamfundet. Största delen av dem som hittills anställts är från Helsingforsregionen eller har jobbat här tidigare.
Helsingforsenheten är Zalandos fjärde teknologicenter vid sidan av Berlin, Dortmund och Dublin. Målet med bolagets teknologiutveckling är rent generellt att kombinera affärskunnande och teknologi, och förbättra kundens användarupplevelse vid näthandel. Helsingforsenhetens första uppdrag är att utveckla en app som kopplar ihop människor och mode på ett nytt sätt.
– Det blir en överraskning när den lanseras, säger Lamik.
Beslut i maj
I februari närmade sig Zalando första gången Helsingfors stad för att utröna möjligheterna till en etablering.
– Vi utvärderade flera möjliga etableringsalternativ men lockades av Helsingforsregionens fantastiska teknologi- och uppstartssamfund. Det vill vi bli en del av. Här finns den perfekta kombinationen av bra universitetsutbildning och en stark entreprenörsanda, säger Lamik.
Micah Gland, vice vd på Helsinki Business Hub, är den som från Helsingforsregionens sida har förhandlat med Zalando inför etableringen. Helsinki Business Hub ägs av städerna i Helsingforsregionen och har till uppgift att utveckla dess näringsliv.
Glands uppgift har varit att övertyga Zalando om att Helsingfors är den rätta platsen, att det är här de hittar kvalificerad personal, att här finns nödvändig infrastruktur och rätta förutsättningarna för att bedriva affärsverksamhet. Zalandos representanter gjorde fyra-fem besök i Helsingfors innan beslutet var klart i maj.
– Men de ville också ta pulsen på staden, kolla hur det är att bo här, om är människorna och barerna trevliga. Den här typen av frågor blir allt viktigare när företag väljer etableringsort, eftersom det inverkar på möjligheterna att attrahera rätt sorts personal. På den punkten har det hänt mycket i Helsingfors de senaste åren. Tyngst för Zalando vägde ändå den starka entreprenörs- och uppstartsföretagaranda som uppstått kring Slush och Aaltouniversitetet.
Nya möjligheter
Enligt Micah Gland är Zalandos etablering betydelsefull för staden.
– Näthandeln växer kraftigt och att en branschjätte placerar sitt teknologicenter i Helsingfors kan ge många positiva kringeffekter. Det kan få också andra företag att förlägga sin teknologiutveckling till staden. Kanske är Helsingfors om några år ett globalt centrum för utveckling av näthandelsteknologi.