"Ställ inte trafikanter mot varandra"
Den senaste tidens tragiska dödsolyckor i trafiken har fått känslorna i svall, men statistiskt sett är det här ett normalt år. – Det finns många sätt att förbättra trafiksäkerheten, men att sprida beskyllande hatretorik på internet är inte ett av dem, säger forskningschef Juha Valtonen på Trafikskyddet.
- Augusti har varit en månad full av tragiska olyckor som drabbat den lätta trafiken.
- Den 4 augusti: En nioåring blir påkörd av en personbil på ett övergångsställe i Böle i Helsingfors. Flickan är vid medvetande efter olyckan och förs till sjukhus.
- Den 12 augusti: En cyklist blir påkörd av en bil mellan Stockholmsgatan och Mannerheimvägen. Bilisten flyr från platsen och enligt polisen kan hen ha kört på cyklisten avsiktligt. Cyklisten dör senare på sjukhuset.
- Den 18 augusti: En åttaåring blir överkörd och skadas allvarligt i Vanda när barnet plötsligt springer ut på ett övergångsställe mot rött ljus.
- Den 21 augusti: En nioårig flicka blir påkörd av en lastbil när hon korsar ett övergångsställe med grönt ljus i Tölö. Flickan omkommer direkt.
- Den 23 augusti: En omkring 35-årig kvinnlig cyklist blir påkörd av en lastbil i Vetil i Österbotten. Cyklisten dör på olycksplatsen.
- Den 25 augusti: En 60-årig manlig cyklist korsar ett övergångsställe i Raumo och blir påkörd av en personbil. Mannen dör senare av sina skador.
- Den 26 augusti: En 11-årig flicka blir påkörd av en långtradare vid ett övergångsställe i Tammerfors och skadas allvarligt.
- Den 26 augusti: En cirka 80-årig kvinna som rör sig med rollator blir påkörd av en skåpbil vid ett övergångsställe i Ulfsby. Kvinnan skadas och förs till sjukhus.
En bilist som avsiktligt kör på en cyklist och sedan flyr från platsen. En 9-årig flicka som blir ihjälkörd i Tölö när hon har grönt ljus. Och i går – en 11-årig flicka som blir påkörd av en lastbil i Tammerfors. De tragiska dödsolyckorna i trafiken har skapat svarta rubriker hela månaden, men på statistikerns lista syns inget avvikande i jämförelse med andra somrar. Däremot ser augusti ut att bli den mest fatala månaden denna sommar.
– Mellan januari och juli i år har 135 personer dött i trafiken. Det är en rätt låg siffra och det verkade som om vi skulle få ett bra år eftersom det skedde väldigt få dödsolyckor i juni och juli. Men tyvärr väger den dystra augustistatistiken upp alla positiva tendenser, säger Juha Valtonen, forskningschef på Trafikskyddet.
Enligt honom beror uppståndelsen snarare på att olyckorna drabbat den lätta trafiken och att en del av dem skett vid övergångsställen.
– Många av olyckorna har varit ovanligt tragiska eftersom de drabbat barn och därför, helt berättigat, fått mycket uppmärksamhet. Men statistiskt sett verkar det inte vara ett ovanligt år.
Han har följt med den allmänna diskussionen kring olyckorna och oroar sig över att debattörerna gärna vill placera trafikanterna i olika läger.
– Jag hoppas att diskussionen blir lugnare. Många olyckor är helt enkelt olyckor, som man inte kan beskylla någon för. I bakgrunden finns inte alls alltid slarv eller onödiga risker, och trafiksäkerheten blir inte ett uns bättre av hatretoriken. Däremot är det bra att reagera och att se över sina egna trafikvanor.
Många i trafiken
En av orsakerna till att augusti är så farlig är att många människor är i rörelse. Många har återvänt till jobbet efter semestern, men man rör sig också aktivt på fritiden och åker fortfarande till landet på helgerna. Därtill är trafiken mycket blandad.
– På vintern finns det nästan bara bilar på våra vägar men på sensommaren rör sig både cyklar, fotgängare, motorcyklar, mopeder, traktorer och många andra fordon i trafiken. För finska förhållanden är det ovanligt och gör att man måste vara extra uppmärksam på sina medtrafikanter och på hur de rör sig, säger Valtonen.
Han påpekar att trafiken på det stora hela blivit mycket säkrare under det senaste årtiondet. Ännu på nittiotalet skedde omkring 700 dödsfall per år men sedan dess har siffran sjunkit stadigt. Vid 2000-talet början dog det omkring 450 personer i trafiken per år och numera räknar man med ungefär 250 dödsfall per år. Det beror dels på att fordonen och trafikmiljön har blivit säkrare, men den största orsaken är enligt Valtonen strängare hastighetsbegränsningar och införandet av fartguppar på vägarna.
– Dödsfallen har sjunkit jämt bland alla trafikantgrupper. Det enda som sticker ut i statistiken är antalet motorcykelolyckor som vi inte lyckats sänka lika effektivt som andra olyckor.