Bilister har nytta av försäljningen av Here
De tyska biltillverkarna som köpt upp Nokias kart- och lokaliseringstjänst Here uppger att de kommer att erbjuda tjänster och produkter också till andra biltillverkare.
– Vi vill garantera denna centrala tjänst för alla tillverkare av fordon, säger Dieter Zetsche, ordförande för Daimlers styrelse.
Daimler, som tillverkar Mercedes-Benz, samt BMW och Audi köper tillsammans Here av Nokia för 2,8 miljarder euro. Köparna lovar att Here i fortsättningen kommer att vara ett självständigt bolag och att tillverkarna som köper tjänsten inte kommer att lägga sig i den vardagliga verksamheten på Here.
Ordförande Pekka Rissa på centralförbundet för bilbranschen säger att bilåkning kommer att förändras i snabb takt när bilarna kan börja kommunicera med varandra med hjälp av digitaliseringen.
– Det här är enbart en positiv sak och ökar takten av utvecklingen då biltillverkarna investerar tillsammans. Jag anser att konsumenterna drar nytta av det här, säger Rissa.
Enligt Daimler, BMW och Audi behövs de detaljerade kartorna som Here bjuder på bland annat i nya säkerhetssystem. Målsättningen är en bil som rör på sig självständigt.
– Here kommer att ha en nyckelroll i trafikens digitala revolution där exakta kartor kombineras med data som bilen producerar. Det gör färden säkrare och lättare för alla, säger styrelseordförande Harald Krüger på BMW.
Skapar en standard
Hannu Rauhala, som är senioranalytiker på OP, uppskattar att Daimler, BMW och Audi vill göra Heres tjänster till en standard.
– Det måste finnas lösningar där till exempel en Toyota kan kommunicera med en Audi, inte enbart en Audi som kommunicerar med en annan Audi, säger Rauhala.
Tidigare har biltillverkare köpt licenser individuellt för varje bilmodell.
Daimler, BMW och Audi lovar att all rå data kommer att vara tillgänglig för alla biltillverkare. Således kan varje tillverkare skapa sina egna individuella produkter.
– På så sätt har världen förändrats, säger Rauhala.
Ingen guldgruva
Here har inte varit någon guldgruva för Nokia. Lönsamheten var svag, rörelsevinsten var bara 27 miljoner euro. Hela koncernens rörelsevinst var 508 miljoner euro.
Heres andel av Nokias omsättning på 3,2 miljarder euro var 209 miljoner euro under april-juni.
Försäljningen av Here var ingen överraskning. I samband med att bolaget publicerade sitt delårsresultat i torsdags meddelades att försäljningen av Here är inne på slutrakan.
Redan på Nokias bolagsstämma i maj sade Nokias verkställande direktör Rajeev Suri att Here kan säljas som helhet, delvis eller inte alls. Ända sedan våren har det förekommit rykten om biltillverkarnas intresse för tjänsten.
Affären beräknas vara slutförd under det första kvartalet 2016 när man har fått de myndighetstillstånd som krävs.