Svenska hovet sätter stopp för reklam
"Se var kungen var otrogen", löd en reklamslogan som det svenska kungahuset inte uppskattade.
Det är Västtrafik, som har hand om trafiken i Västra Götaland, som på det här sätter ville göra reklam för en ny sightseeingapp.
Genom reklamskyltar om kungens otrohet hänvisar man till kung Oscar II:s otrohetsaffär, vilket hovet i Sverige inte uppskattade.
Texten refererar till en lägenhet som Oscar II ska ha köpt åt sin älskarinna på Linnégatan i Göteborg.
– Hovet hörde av sig och var väldigt tydliga med att det inte tyckte om det, säger Kristian Lans på Västtrafik till Aftonbladet.
Enligt Aftonbladet ställde hovet inga krav på att affischerna skulle tas ner, men var tydliga med vad de ville.
Lans säger att också göteborgarna har förhållit sig negativt till kampanjen och att det vägde tyngst när Västtrafik bestämde sig för att ta ner affischerna.