Ryanairs priskrig pressar flygbolag
Lågprisbolagets Ryanairs planer på sänkta biljettpriser i vinter sätter press på många flygbolag i Europa. Finnair däremot påverkas inte direkt av priskriget, säger trafikprofessorn Jorma Mäntynen.
Samtidigt som det irländska lågprisbolaget Ryanair på måndagen meddelade om en ökad vinst för det senaste kvartalet (april–juni) förutspår bolaget att biljettpriserna sjunker med 4–8 procent under oktober–mars.
Ryanairs vd Michael O'Leary sade enligt Mail Online att bolaget planerar en "mycket aggressiv prissättning" i vinter och att han väntar sig att andra flygbolag också får sänka sina priser. Det här gäller i första hand lågprisbolagen som konkurrerar med Ryanair, säger trafikprofessorn Jorma Mäntynen vid Tammerfors tekniska universitet.
– Att börja föra kampanj med priserna är ett sätt att röja plats på marknaden. Eftersom lågprisbranschen är en volymbusiness så kan det till och med löna sig, men förstås inte på alla sträckor, säger Mäntynen.
Ryanairs största konkurrent är brittiska Easyjet, som mer än Ryanair satsar på flygningar mellan de primära flygplatserna. Trots skillnaden verkar de två lågprisjättarna i samma geografiska område vilket enligt Mäntynen kan tvinga också Easyjet att se över sina taxor.
Psykologisk effekt
Finnair verkar i en annan kategori än lågprisbolagen och satsar främst på långdistansflygen till Asien och matartrafiken till och från Mellaneuropa. Eftersom också kundsegmentet är annorlunda tippar Mäntynen på att Ryanairs besked inte har någon stor effekt för Finnair.
– Finnair används också mycket affärsfolk, av människor som är beredda att betala för servicen. De verkar på lite olika segment och geografiskt marknadsområde, så jag ser inte en särskilt direkt reaktion.
En konkurrent bland lågprisbolagen har Finnair i stället i Norwegian, som delvis flyger samma rutter. Därför skulle ett norskt besked om sänkta priser ha en större effekt.
Samtidigt påminner Jorma Mäntynen om att en sänkning på åtta procent av priserna inte är särskilt stor, utan att den psykologiska effekten för kunderna är viktigare. På hösten saktar marknaden ner något när färre människor kan åka på semesterresor, vilket gör att det finns ett behov att öka efterfrågan.
Billig olja lättnad
Bakom beskedet om sänkta biljettpriser ligger förutom den hårda konkurrensen också det låga oljepriset. Priset på råolja har sedan början av 2014 sjunkit till mindre än hälften och ligger nu på kring 48 dollar per fat. Det här är en lättnad för flygbolagen som har fått kämpa med det höga priset och skära ned på andra kostnader.
– Långtidsprognoser visar att det inte handlar om någon slutgiltig sänkning utan att priset fluktuerar. Det låga priset erbjuder flygbolagen en tillfällig lättnad men i längden kan de inte räkna med det.
Speciellt för de så kallade nätverksflygbolagen, dit Finnair hör, har den dyra oljan ställt till med bekymmer. Finnair gjorde i fjol en förlust på 37 miljoner trots att oljepriset redan då började sjunka.
Ryanair däremot ökade sin vinst i det senaste kvartalet till 245 miljoner euro.