ÅU: Museichef tillbakavisar mutanklagelser
– Det var journalisten som använde ordet muta, säger Berndt Arell, chef för Nationalmuseet i Sverige.
Berndt Arell har hamnat i blickfånget sedan Svenska Dagbladet avslöjade museets sponsoravtal med BMW i början av året. Avtalet säger bland annat att museet inte får tala nedsättande om biltillverkaren. Arell har också använt en av museets BMW-bilar för att sköta privata ärenden, och för en semesterresa.
I en intervju i Åbo Underrättelser tillbakavisar Arell kritiken.
Arell tror att misstänksamheten mot Nationalmuseets avtal med biltillverkaren BMW handlar om något annat än sponsorbilar.
Reaktionerna tyder på att svenskarna är vana vid att staten tar hand om allt, spekulerar han.
Biljätten samarbetar med en rad internationella museer men i Sverige är den här typen av relation mellan kultur och näringsliv sällsynt. De gånger det förekommit, då Sony och Coca-Cola varit inblandade, har det också blivit debatt.
– Då liksom nu påpekades alltid att det handlade om utländska företag.
"Avtalet med BMW är inte grundlagsvidrigt"
Avtal som görs mellan offentliga och privata aktörer måste präglas av respekt och lojalitet, säger Arell.
Att Nationalmuseum samarbetar med enbart BMW under en viss period är självklart och inget grundlagsvidrigt, som antyddes i SvD:s granskning.
– Men innehållet ska vara oberoende av vem som finansierar det, säger museichefen och tillägger att museet mottagit donationer av privatpersoner som varit många gånger större än de summor som debatterades i och med SvD:s granskning.