Finländsk festivalsommar överskrider förväntningarna
Det går bra för de finländska festivalerna i sommar. Det pekar åtminstone festivalstatistiken på: slutsålda festivaler, publikrekord och lyckade nysatsningar.
Åtminstone Sideways och Weekend Festival i Helsingfors och Qstock i Uleåborg har sålts slut. Bland annat Ruisrock i Åbo, Iskelmä Festivaali i Jämsä och filmfestivalen i Sodankylä har satt publikrekord i sommar.
Flow-festivalen i Helsingfors satsade i år på att också ordna en festival i Ljubljana i Slovenien. Weekend Festival arrangerades i sin tur också i Pärnu i Estland.
Provinssi-festivalen förlängdes med en dag till en fyradagarsfestival.
Går det alltså inte dåligt för festivalerna? Rysslands politiska läge väntades försvåra artistbokningen och recessionen försämra biljettförsäljningen.
– Festivalerna är populära nu, säger Mikko Niemelä, promotor på Rusirock.
Han säger att han också diskuterat fenomenet med sina kolleger.
– Nästan alla evenemang har i sommar nått eller överskridit sina målsättningar. Det finns bara några undantag.
Niemelä tror att populariteten kan bero på att människor längtar efter en känsla av gemenskap och vill träffa liksinnat folk. Sociala medier framhäver den kollektiva erfarenheten.
Färre stora spelningar
Festivaler är ett växande fenomen också internationellt. I USA har festivalflugan lett till att äldre evenemang växt till sig och nya festivaler skapats.
– I Finland underlättas situationen av de inhemska bandens framgångar.
Johannes Kinnunen, Sideways-festivalens informatör, tror att populariteten beror på "rekordbra program" och det att det arrangerats färre arenaspelningar än tidigare år. Utbudet på levande musik har koncentrerats till festivaler, vilket styr konsumentbeteendet.
En av de bakomliggande orsakerna kan också vara vädret.
– Under en regning sommar kan en glimt av solsken öka försäljningen av biljetter sista minuten. Det bevisades förutom på Sideways också på Ruisrock och Ilosaarirock, säger Kinnunen.
Sami Vepsäläinen, som ansvarar för marknadsföringen på Weekend Festival, säger att framgångsreceptet består av bra marknadsföring och mångsidiga, lätta tjänster.
– Ryktet sprider sig för ett lyckat evenemang.