Virtuell verklighet är mer teater än film
Det är bara några månader kvar till mörker, snösörja och Slush-Helsingforsmässan. På mässan samlas tusentals uppstartsföretag, investerare, journalister och andra med intresse för framtidens teknologiska lösningar. Slush ordnade nyligen i Los Angeles tillsammans med Membrain (som också ordnar TedX -föreläsningar i Hollywood) och Finlands generalkonsulat, en diskussion om framtidens teknologi och specifikt virtuell verklighet.
Panelen bestod av Danny Gabai, kreativ chef på Vice, Neville Spiteri, grundare och vd på WEVR, Andy Cochrane, chef på Mirada Studios, Elsie Mullers, chef på WIR och Mike Rothenberg, vd på Rothenberg Ventures. På scenen stod också organisatören Riku Mäkelä, vd för Slush.
Riku Mäkelä reser för tillfället runt i världen och talar om Slush. Senast ordnade han ett event i Reykjavik med 350 deltagare och några veckor dessförinnan i Tokyo med över 3 000 deltagare. Efter Los Angeles kommer han att resa upp till San Francisco. Enligt Mäkelä är Kalifornien intressant eftersom en så stor del av teknologin och kapitalet finns just här. Samt för att VR-tekniken är intressant också för filmindustrin.
– Vi åker inte runt för att göra Slush ännu större. Däremot vill vi ha spetskompetens och fokusera på vissa specifika teman att satsa på, säger Mäkelä.
Den här förmiddagen låg fokus på berättelser och virtuell verklighet. Panelen var enig om att virtuell verklighet på inget sätt är ett nytt fenomen, men att konsumenterna först nu har teknologin tillgänglig för att använda sig av den.
– Redan nu har de flesta av oss tillräckligt bra skärmar på våra smarttelefoner för att tekniken ska fungera. Det vi saknar är innehållet, säger Andy Chochrane från Mirada Studios.
Danny Gabal berättar att Vice alltid strävar efter att berätta historier från oväntade perspektiv och att virtuell verklighet är ett perfekt verktyg för dem.
– På Vice vill vi skapa starka känslor hos vår publik och därför är möjligheterna inom virtuell verklighet minst sagt intressanta för oss. Vi vill inte bara visa, vi vill att folk ska uppleva. Virtuell verklighet påminner mer om teater än om film.
Enligt Slushpanelen är spel- och porrindustrin de enda som har tillräckligt med material för tillfället.
– På samma sätt som man inte skulle göra en film bara utifrån bra kameror och inspelningsplatser, räcker det inte med att ha tillräckligt bra teknik för virtuell verklighet. Vi behöver historierna, säger Cochrane.
Förra året köpte Facebook virtual reality-företaget Oculus Rift för två miljarder dollar. Filmklipp på Facebook växer redan nu explosionsartat och enligt panelen kommer virtual reality-material om några år att konkurrera med statusuppdateringar. Enligt Mike Rothenberg kommer virtuell verklighet att vara något som hälften av USA:s befolkning kommer att leka med före julen 2016. Just nu ligger priset på virtual reality-glasögon runt några hundra dollar, men det finns förmånligare alternativ. Google lanserade till exempel 2014 budgetversionen Google Cardboard, som är exakt det namnet beskriver: En kartongbit som mest påminner om 2010-talets Viewmaster (som för övrigt fyller 75 år i år).