Uber delar åsikter bland taxiföretagare
Telefonapplikationen Uber har stött på motstånd i Europa och nu ska EU-domstolen precisera regleringen av tjänsten. Finlands Taxiförbund har inget emot en ny konkurrent – så länge samma spelregler gäller för alla i branschen.
– Om förarna inte har körtillstånd för taxichaufförer och verksamhetsdrivarna saknar taxitillstånd finns det inga garantier för vare sig yrkeskunskap eller säkerhet, säger Sakari Lauriala som är kommunikationschef på Finlands Taxiförbund.
För övrigt har Taxiförbundet inget emot att en ny aktör inleder sin verksamhet i branschen. Lauriala är främst oroad för att tjänsten eventuellt kringgår skatter och andra obligatoriska avgifter och på så sätt förvränger konkurrensen.
– Varenda småföretagare i Finland vet att det är möjligt att skapa en så kallad konkurrensfördel genom att underlåta sina förpliktelser. På marknaden ska alla aktörer följa samma spelregler.
På begäran ska EU-domstolen avgöra om taxitjänsten är ett transportbolag eller en nätbaserad förmedlingstjänst.
Ifall Uber klassificeras som ett transportbolag kan myndigheterna kräva strängare tillstånd, försäkringar och säkerhetskrav av bolaget.
– Ifall de följer lagarna som förpliktar taxiföretagen är vår inställning gentemot Uber positiv, säger Lauriala.
Gäller främst storstäderna
Boris Åhman är taxiföretagare i Österbotten. Han känner sig inte hotad av Uber men ställer sig ytterst kritisk till tjänsten.
– Det är ingen framgångssaga på landsbygden. Där Uber finns måste det finnas folk och folk finns i stora städer, säger Åhman.
Att utbilda sig till taxichaufför och skaffa de tillstånd som förutsätts av en taxiföretagare kostar enligt Åhman flera tusen euro.
För honom känns det ofattbart att vem som helst kan ställa upp som en Uber-förare och skjutsa omkring sina kunder med vilken bil som helst.
– Jag kan inte förstå hur det är möjligt att driva en sådan tjänst i ett land som Finland där det finns så många regler och lagar som måste följas, säger Åhman.
Även om Uber skulle omfattas av samma krav som vanliga taxiföretagare tycker Åhman situationen vore problematisk.
– Det finns redan ett etablerat system, varför skulle vi behöva flera taxisystem?