Satu Huber betonar samhörighet
Satu Huber är inte ny på pensionsförsäkringsbolaget Elo, men som vd tog hon över i början av juni. En av hennes första åtgärder är att skapa ett öppet kontor i ledningens våning på kontoret i Hagalund.
Det har varit 18 arbetstunga månader på pensionsförsäkringsbolaget Elo. Samtidigt som fusionen mellan tidigare Pensions-Fennia och Lokal-Tapiola pensionsbolag drivits igenom med bland annat stora it-projekt har det gällt att upprätthålla servicen fölr kunderna. Det har också varit viktigt att vara med och utveckla och förbereda sig inför pensionsreformen.
– När en stor del av integrationen nu är genomförd har vi tid att också utveckla samarbetet mellan olika funktioner inom gruppen, säger Satu Huber.
Huber planerar inte bara att införa ett kontorslandskap för högsta lednigen, hon vill också krympa både det fysiska och det mentala avståndet mellan ledningen och resten av organisationen. Bland annat ska kommunikation och marknadsföring arbeta tätare ihop och flytta till ledningens våning. Det behövs för att göra Elo som namn mera känt, tycker hon.
I euro räknat är Elo i dag nummer tre på den finländska pensionsförsäkringsmarknaden efter jättarna Varma och Ilmarinen. I antal företagskunder är Elo större, men de företag som anlitar bolaget är till sin storlek mindre. Alla kunder är oberoende av storlek viktiga, påpekar Huber. För trots att kunder byter pensionsförsäkringsbolag och konkurrensen är hård har inga större förändringar skett i marknadsandelarna de senaste åren.
– Konkurrens är bra och nödvändigt. Det gör att företagen utvecklar sin service och sina produkter.
- Ålder: 56 år.
- Familj: Make och tre vuxna pojkar.
- Karriär: 18 år i finansbranschen, 9 år i den offentliga sektorn och nu 7 år i pensionsbranschen.
- Läser: Mycket arbetspapper men gärna också romaner.
- Gillar: Tennis, yoga, skytte och pojkarnas bandyhobby.
- Ogillar: Cyniskhet och inflexibilitet.
- Sommarplaner: Semester i vårt sommarparadis i Nagu.
Detaljerna gör det
– Att växa är inget självändamål, vi utvecklar hela tiden våra tjänster och vår service, det är den vägen vi ska hålla våra nuvarande kunder nöjda, men också locka nya, säger Satu Huber.
Service är ett honnörsord för henne. Det ska gå snabbt att få svar när man ringer och det ska gå snabbt att få ett försäkringsbeslut när det behövs. Det är de små detaljerna som gör skillnaden och ger nöjda kunder, konstaterar vd. Vid bildandet av Elo har man tagit tillvara både de bästa arbetsmetoderna i de båda bolagen och de system som fungerat effektivast samtidigt som man skapat nytt.
Pensionsreformen som enligt planerna ska träda i kraft om ett par år strävar efter att få arbetstagarna att hållas kvar längre i arbetslivet. För att det ska lyckas krävs att vi kan spåra tecken på arbetsoförmåga i ett tidigare skede, men också att äldre arbetstagare och deras kunskap uppskattas i företagen.
– Anställda som blir förtids- eller sjukpensionerade är en stor kostnad både för företagen och för samhället.
De större företagens pensionsskyddsavgifter stiger proportionellt då anställda blir sjukpensionerade och det borde motivera företagen att hitta nya arbetsuppgifter för dem så att de kan jobba kvar, säger Elos vd.
Tidigare var det fysiska problem med till exempel ryggen eller lederna som ledde till de flesta sjukpensioneringar. I dag är psykiska skäl, som till exempel depression, en lika vanlig orsak. Speciellt oroande är enligt Huber att de psykiska problemen drabbar så många unga människor.
– Ledarskap är en grundläggande faktor när det gäller att få folk att bli kvar i arbetslivet. Förebyggande åtgärder behövs, som att ingripa i tid vid upprepad sjukfrånvaro. Att sätta ledarskapet i skick systematiskt på alla nivåer är en åtgärd som alla vinner på.
Flexibilitet behövs
Huber poängterar flexibilitet och det förebyggande arbetet för att folk ska bevara sin arbetsförmåga. Att lära känna sina arbetskamrater och på så sätt förstå varandra är viktigt även det.
– När jag tillträdde berättade jag ganska mycket om mig själv och min bakgrund för personalen, kanske det kan inspirera andra att göra likadant. Jag fick mest positiv feedback för min öppenhet.
Kan man dessutom skapa flexibilitet för de anställdas olika livssituationer hjälper det till att förlänga tiden i arbetslivet. På Elo försöker man nu utveckla nya sätt att anpassa arbetet till de anställdas situation och stödja dem som behöver hjälpa till som anhörigvårdare.
– Det kan kanske utmynna i något vi senare kan erbjuda våra kunder, säger Satu Huber.