"Många köpcenter ligger fel"
Ett köpcenter ska ligga mitt i naturliga folkströmmar och erbjuda fler funktioner än shopping. Det är köpcenteroperatören Citycons filosofi. – Allt för många köpcenter byggs på fel ställen, säger vd Marcel Kokkeel.
Den fula baksidan av en reklamskylt är det första som möter besökaren vid en av ingångarna till köpcentret Iso Omena i Mattby, Esbo.
– Vad är det här? Så här får det ju inte se ut! säger Citycons vd Marcel Kokkeel när vi vandrar genom köpcentret som ägs av företaget.
– Jag tänker alltid ur kundens synvinkel, förklarar han.
Citycon är Finlands största köpcenteroperatör med sina 21 köpcenter, de flesta i huvudstadsregionen.
Iso Omena är just nu en av Finlands största byggarbetsplatser. När tillbyggnaden är klar hösten 2016 har ytan, som i dag är 63 000 kvadratmeter, vuxit till 99 000 kvadratmeter.
Nyöppningen av Iso Omena sker samtidigt med premiären för Västmetron, som får en uppgång direkt in i köpcentret.
Just det här är viktigt för Citycon. Enligt Kokkeel ska ett köpcenter ligga mitt i naturliga folkströmmar.
– Därför kommer ni aldrig att få se ett Citycon-shoppingcenter utanför staden, bortkopplat från urbant liv.
Enligt Marcel Kokkeel byggs alltför många köpcenter i Finland på fel platser, utanför samhällena, där folk inte naturligt rör sig och måste ha bil för att nå.
Han nämner Kouvola vars stadskärna blivit öde efter köpcenteretableringen utanför centrum.
– Det kommer att ta flera generationer att återskapa liv i stadens centrum.
Mer än shopping
Men enbart rätt läge räcker inte för framgång. Enligt Kokkeel måste ett köpcenter erbjuda mer än shopping.
– Kunden vill inte bli sedd som en kommersiell måltavla. Därför behövs en bra mix i utbudet. Kunderna ska kunna sköta många slag av dagliga ärenden i shoppingcentret och dit hör till exempel möjligheten att besöka biblioteket, tandläkaren, polisen och arbetsförmedlingen.
Han är nöjd med att Esbo stads ledning förstår tanken med att också samhällsservice som hälsovård och arbetsförmedling kan finnas i ett köpcenter.
För Esboköpcentret Lippulaivas del förs diskussioner om ett bibliotek, kulturfaciliteter och ett gym, och i Citycons nyöppnade IsoKristiina i Villmanstrand finns teater, biograf, gym och hotell.
När det gäller den kommersiella biten säger Kokkeel att trenden är att andelen kaféer och restauranger i företagets köpcenter ökar. För några år sedan var den drygt 5 procent, i dag närmare 9 procent.
– Jag räknar med att andelen stiger till cirka 12 procent. Trenden är att köpcentren erbjuder kunderna avkoppling och fritid, och dit hör en kopp kaffe eller en öl med vänner.
Förutom snabbmaten ska det förnyade Iso Omena erbjuda mat och dryck också av högre klass. En biograf med sju salonger hör vidare till nyheterna. Arkitektoniskt har det förnyade Iso Omena färre långa gångar som slutar i en återvändsgränd. I stället är stråken utformade så att de leder vidare till andra delar av lokalen.
Varnar för överutbud
I Helsingforsregionen byggs just nu flera nya köpcenter, till exempel Redi i Fiskehamnen och Tripla i Böle.
Tidigare i år frågade HBL en rad köpcenterföreträdare om det finns risk för att nyetableringarna skapar ett överutbud. Den allmänna åsikten var att Helsingforsregionens kraftiga befolkningstillväxt gör att kunderna nog räcker till.
Kokkeel håller inte med.
– Befolkningen i Helsingforsregionen växer med 17 procent de kommande 15 åren. Om all affärsyta som nu ligger på ritborden förverkligas växer köpcentrens totala yta med 50 procent på fem år. Det finns bara ett ord för den här utvecklingen: vansinne.
Enligt Kokkeel motsvarar kundernas efterfrågan inte på långt när denna expansion, och de negativa följderna kommer att bli uppenbara sedan när allt är byggt.
Till hans farhågor om ett överutbud bidrar näthandelns snabba tillväxt. Den är också en orsak till att Citycon vill få in andra aktiviteter än shopping i sina lokaler.
– Sina tänder kan man inte sköta via nätet, inte heller ta en kopp kaffe.
Vill växa i Norden
Trots att Kokkeel förutspår ett överutbud ser han ingalunda tillbyggnaden av Iso Omena som en felsatsning – här är läget det rätta, i en urban knutpunkt med en stor och köpstark kundkrets i grannskapet och en metroingång i fastigheten.
Sin framtida tillväxt kommer Citycon bara delvis söka i Finland. Man blir mer selektiv vad gäller nyetableringar, och i praktiken planerar företaget tvärtom att avyttra vissa finländska fastigheter som inte ingår i kärnverksamheten. I stället är det övriga Norden och Baltikum som lockar.
Redan nu har utvecklingen gått åt det hållet. För fyra år sedan kom drygt 60 procent av företagets omsättning från Finland, i dag är motsvarande siffra 50 procent och enligt Kokkeel blir den förmodligen ännu lägre i framtiden.
Ändå är han inte pessimistisk vad gäller Finlands ekonomiska framtid.
– Ser vi på Tyskland och Sverige så går deras ekonomier bra. Finland hinner nog ifatt. Citycon satsar långsiktigt, 30 eller 50 år i framtiden. Jag tror att den finländska ekonomin ser helt annorlunda ut om några år.