Kamplust i Clintons kampanj
En av de smutsigaste och dyraste valrörelserna i mannaminne är i antågande i USA. Men Hillary Clinton-kampanjen är beredd, och till skillnad från 2008 har man byggt en teknikkunnig gräsrotsorganisation, enligt finanschefen Shelly Porges.
– Starkaste kortet? Hillary själv. Vi har aldrig haft en presidentkandidat – man eller kvinna – med så stor erfarenhet, säger Porges.
– Och vi har alla digitala verktyg vi inte hade 2008 och nätverk för att nå väljare över hela landet.
Tjäna varje röst
Svaren kommer blixtsnabbt. Affärskvinnan och entreprenören ShellyPorges, som fram till 2007 aldrig hade varit politiskt aktiv, vet precis vad som ska göras. För åtta år sedan, när demokraten Hillary Clinton inledde sin första presidentkampanj, sökte Porges upp henne och blev snabbt en av kampanjens starkaste insamlare.
– Hillary har alltid varit en förebild för mig, jag ser henne som en visionär ledare med unik förmåga att skapa samförstånd. Hon inspirerade mig, som var en bra bit över 50 år, att kliva fram och göra något politiskt, berättar hon.
Under Clintons tid som utrikesminister jobbade Porges på utrikesministeriet med globala entreprenörsprojekt. De senaste åren har hon varit en drivande kraft bakom den politiska aktionskommittén Ready for Hillary (en så kallad super-pac) – som nu till stor del upptagits i kampanjorganisationen Hillary for America. Porges hyser inga illusioner om att tiden fram till valet den 8 november nästa år kommer att bli tuff.
– Vi måste tjäna varje röst och varje dollar, inget kan tas för givet. Valrörelsen är redan smutsig och det kommer att bli värre, säger hon.
Full kassakista
Den närmaste tiden kommer Shelly Porges, som beskriver sig själv som en frivillig insamlingsarbetare, att arrangera otaliga event där hon försöker få vänner och bekanta att engagera sig och öppna sina plånböcker. En full kassakista är avgörande i amerikanska val, där mycket handlar om att köpa reklamtid i tv.
– 2012 lade Mitt Romney och Barack Obama över en miljard dollar var på sina kampanjer. Vi ska samla in det som krävs för att vinna.
Den stora utmaningen är att närma sig människor vid rätt tidpunkt. Folk är mer villiga att stödja kampanjen om de vet att Clinton kommer till deras stad och att de har en chans att se henne, enligt Porges.
TT: Vilken republikansk motståndare ser du helst?
– Den mest extrema, antar jag. I amerikanska val brukar mittenkandidaten vara den som vinner.