Många rederier släpper ut toavattnet i Östersjön
Bara ett kryssningsrederi i Östersjön garanterar att det tar hand om sitt avloppsvatten. Av färjerederierna gör hälften det, visar Världsnaturfonden WWF:s undersökning.
Stockholm
Avloppsvatten från färjor och kryssningsfartyg innerhåller fosfor och kväve som bidrar till övergödning och algblomning. Trots att åtta Östersjöländer officiellt har meddelat att det finns mottagningsanläggningar i hamnarna, är det många rederier som fortsättningsvis släpper ut toalettavfall i havet.
Världsnaturfonden WWF i Sverige har kontaktat kryssnings- och färjrederier och frågat dem om de kan garantera "att inget av era passagerarfartyg släpper ut orenat vatten i Östersjön samt att avloppsvattnet antingen renas ombord eller i sin helhet lämnas vid särskilda mottagningsanordningar i hamn?".
Av 33 kryssningsrederier garanterar bara ett att det tar hand om avloppsvattnet ansvarsfullt. Av färjerederierna gör 11 av 21 det.
Kryssningsrederiet som skriver under att de inte släpper ut avloppsvatten är Hapag-Lloyd Cruises. Bland färjerederierna som lovar att de sköter sig finns bland annat Tallink Silja, Viking Linje, Eckerölinjen och Linda Line.
På röda listan – de som inte ger garantier – finns bland annat St Peter Line, Finnlines, Carnival, TUI Cruises och Costa Cruises.
Hela listan finns här.
WWF:s generalsekreterare Håkan Wirtén menar att det inte finns några ursäkter för rederierna att fortsätta men dumpningen och att det handlar om en onödig belastning som är lätt att åtgärda.
Åsa Ranung, WWF:s chef för vattenmiljö, påpekar att ett rent Östersjön inte enbart är en miljöfråga utan också handlar om ekonomi. Uppgifter som Boston Consulting Group har tagit fram för WWF visar att ett rent hav ger 550 000 jobb. Företaget undersökte effekterna på turismen, jordbruket och fisket.
– Den största möjliga vinsten finns inom turismen.
Den näring som gynnas mest av ett rent hav bidrar alltså till att smutsa ner det, påpekar Ranung.
Anders Alm, handläggare på Miljödepartementet, säger att bara 30 procent av rederierna använder mottagningsanläggningarna i de hamnar som har sådana.
FN:s sjöfartsorganisation IMO beslutade för fyra år sedan att förbjuda avloppsvatten från passagerarfartyg i Östersjön från och med 2016. Villkoret var då att länderna har kapacitet att ta emot det. Och det menar alltså länderna, förutom Ryssland, att de har. IMO:s beslut har ändå skjutits upp flera gånger.