Fempower främjar kvinnor i arbetslivet
Fempower-rörelsen vill förbättra situationen för kvinnor på arbetsmarknaden genom konkreta gärningar. Nu uppmuntrar de alla att på något konkret sätt främja jämställdheten.
– Klyftan mellan kvinnor och män i arbetslivet och på arbetsmarknaden har inte kunnat åtgärdas med hjälp av undersökningar eller rapporter. Det är dags att göra något mer konkret får att skapa en mer mångformig arbetsmarknad, säger Sari Tomperi som är en av grundarna för Fempower-rörelsen.
Rörelsen är en del av Dialogi-projektet vars tema för i år är "Kvinnor på chefsposten– det finns plats på toppen!" (”Naiset johtajiksi – huipulla on vielä tilaa!”).
– Makten innefattar fortfarande stereotypa uppfattningar om hur ledarskap ska se ut och vilka uppgifter som lämpar sig för kvinnor. Vi vill bryta de här uppfattningarna.
Tio företag är redan med i projektet. Nu vill Fempower-rörelsen att alla ska delta i arbetet för ett mer jämställt arbetsliv.
Man kan vara med genom att till exempel göra ett löfte om att sporra unga kvinnor i början av karriären eller lova att söka upp kvinnor då man väljer talare, konsulter eller då man behöver expertkommentarer. Kvinnor kan även själva lova att de söker sig till krävande arbetsuppgifter som män traditionellt jobbat med.
Vill nå 10 000 gärningar
Målet är att samla 10 000 gärningar innan årets slut. Hittills har bland annat Eija Ailasmaa, Matti Apunen, Anne Brunila, Linda Liukas, Jorma Ollila och Ann Wahlroos-Jaakkola gett sina löften.
– Jag är med i Board Professionals Finland, som stöder och främjar mångsidighet inom företag. BPF har grundat European Women on Board dit tio organisationer från nio olika länder hör. Vi arbetar tillsammans med EU och erbjuder bland annat en chans för företag att rekrytera kvinnliga proffs via vårt nätverk. Kompetenta kvinnor finns det nämligen gott om, säger Ann Wahlroos-Jaakkola, verkställande direktör för Picnic.
Sari Tomperi har själv ännu inte gett ett löfte på sidan, men planerar att göra det på tisdag i samband med den officiella lanseringen.
– Själv har jag en son, men också guddöttrar. Mitt löfte kommer att handla om att uppmuntra unga flickor och kvinnor till arbetsuppgifter som traditionellt ansetts som manliga, säger Tomperi.
Målet med årets Dialogi-projekt är att hitta på konkreta sätt att främja kvinnors karriärmöjligheter och skapa samhällelig debatt. Projektets syfte är att skapa ett bättre arbetsliv och det organiseras av kommunikationsföretaget Ellun Kanat.
I år är bland annat Accenture, Elisa, F-Secure, Fujitsu, Ilmarinen, Lidl, RAY, Skanska, UPM och Wärtsilä med i Dialogi-projektet som görs i samarbete med Aalto-universitetet. Dialogi är också en del av Arbets- och näringsministeriets projekt Arbetslivet 2020. Löftet kan man ge på www.fempower.fi.