Ny utredning gör tåget superlönsamt
Precist tajmad tågutredning visar på positiva sysselsättningseffekter. Kampen om Centrumslingan fortsätter.
Stötandet och blötandet kring Centrumslingan, en åtta kilometer lång järnväg under Helsingfors, fortsätter. Enligt en ny utredning som Helsingforsregionens trafik HRT offentliggjorde i går skulle tunnelbygget ha omfattande sysselsättningseffekter.
Kort sagt är Centrumslingan nu mycket lönsam, när andra utredningar som statens trafikmyndigheter gjort visat motsatta resultat.
Centrumslingan kostar minst en miljard euro att bygga. HRT har räknat ut att de smidigare järnvägsförbindelserna mellan huvudstaden och övriga landet genererar upp till åtta miljarder euro. Det ska grävas tunnel, läggas spår och framför allt byggas bostäder på dyr mark i närheten av tågbanan.
Över 10 000 årsverken
– Nu är det i alla fall klart att det här inte är ett Helsingforsprojekt. Det finns säkert andra projekt som också ger ekonomiskt mervärde, men inte byggs det hus längs någon liten skogsstig under de följande tio åren, säger HRT:s styrelseordförande Risto Rautava (Saml) till Yle.
I byggskedet skulle banan till exempel ha en sysselsättande effekt på över 10 000 årsverken, hälften av dem utanför Helsingforsregionen.
– Jag har svårt att se att den nya regeringen stöder projektet. Samlingspartiet bromsade nyligen, Centern är emot byggandet och mig veterligen gäller det även Sannfinländarna, säger Björn Månsson (SFP) som är medlem i HRT:s styrelse.
– Det är lätt att påvisa enorma sysselsättningseffekter när man bygger åtta kilometer järnvägstunnel. Och det är sant att markens värde ökar, man kan räkna som Olavi Louko. Men till vilket pris sker allt detta? frågar Månsson.
Olavi Louko är teknisk direktör i Esbo. Han har medgett att hans kalkyler om västmetrons lönsamhet är gissningar.
Alternativ finns inte?
Björn Månsson vill först se hur trafiken löper på Helsingfors bangård efter att datasystemet uppdaterats. Förnyelsen, om den görs, kostar 60 miljoner euro.
– Jag är inte emot Centrumslingan. Jag ifrågasätter kostnaderna. Den kan byggas om vi har råd.
Trafikverket (Liikennevirasto) påskyndar alla åtgärder som förbättrar tågtrafiken i Helsingfors men menar att det kommer en dag då Centrumslingan behövs.
– Därför är det smartare att diskutera byggtidtabellen än jämföra projektet med en utvidgning och modernisering av den befintliga bangården, sade Trafikverkets överdirektör Kari Ruohonen i april till Yle efter att Alexander Stubbs (Saml) regering flyttade fram finansieringen av Centrumslingan, och diskussionen om projektets samhällsverkningar gick het.
Biljettpriserna för kollektivtrafiken hotar att stiga rejält på grund av alla satsningar i huvudstadsregionen. HBL berättade nyligen att HRT hickat till och att samkommunens styrelse har en tuff uppgift i att tygla utvecklingen.
– Den sammanlagda effekten på biljettpriserna skulle bli blodig även utan Centrumslingan, säger Björn Månsson.
Staten förväntas stå för 60 procent av kostnaderna. Om Bryssel finner utredningarna relevanta kan EU betala 20 procent. Eftersom huvudstadsregionens städer och kommuner står för den sista femtedelen känns investeringen i resenärernas plånbok. Suvi Rihtniemi som är vd för HRT uppskattar att det handlar om cirka en procent på biljettpriset.
– Centrumslingan gör kollektivtrafiken smidigare och mera lockande. Vi ville komplettera de befintliga utredningarna som är väldigt tekniska och utesluter många effekter, säger hon.