Lärarna får ymniga löften – tvivlet består
– Nu är det slut skuret i undervisningen, säger Mikaela Nylander, SFP:s gruppordförande, till församlingen av ballongprydda lärare vid på Paasikiviskvären.
Lärarfacket OAJ:s fullmäktige har marscherat dit för att vädja till partier och regeringsförhandlare att sluta skära i skolan.
– Grupperna har blivit större och då lider kvaliteten. Det är svårt att få ihop kurserna, räknar biträdande rektor Joakim Häggström upp som exempel på hur ekonomin drabbat det gymnasieeleverna i Helsingfors.
Med honom står Kimmo Mattsson, specialyrkeslärare från Jomala, Åland. Han är inte så säker på att sammanslagningar är saliggörande.
– I en liten skolenhet jobbar alla med många olika saker. I stora, sammanslagna enheter blir det så att var och en gör sitt, och byråkratin riskerar svälla, anser Mattsson.
VF:s Li Andersson och De grönas Outi Alanko-Kahiluoto påpekar att bra utbildning är nyckeln till tillväxt.
– Andra stadiet har lidit för mycket. Vi kan inte förebygga marginalisering om de här medlen inte skjuts tillbaka, säger Alanko-Kahiluoto.
KD:s Peter Östman är mer försiktig med att lova saker.
– Vi kan inte skära mycket mer, men nog styra om resurser. Yrkeshögskolornas linjer måste ses över så de motsvarar behoven på arbetsmarknaden, säger Peter Östman.
"En lärares närvaro behövs"
Regeringsbasen klarnar på torsdag, och lärarna spetsar öronen då de stora partierna svarar på OAJ:s frågor om vad de tänkt göra med reformen av andra stadiets skolnät.
– Vi ska hålla fast vid att skolan ska ligga på ett sådant avstånd att man kan bo hemma, säger Arto Satonen (Saml).
Sannfinländarnas Jari Lindström och Centerns Tuomo Puumala säger att reformerna skall göras, men att det ska ske i samarbete med fältet och undervisningssektorn.
Så hur låter detta för lärarna?
– Det lät inte direkt som löften om att vi undviker nedskärningar. Reformerna i andra stadiet, som de föreslogs, hade inneburit fruktansvärda nedskärningar. Det är bra att höra att de nu anser att lärarförbundets kunskaper behövs, och att man ska lyssna på fältet, säger Madeleine Karlsson, speciallärare från Kimitoön.
Regeringssonderaren Juha Sipilä (C) har bland annat frågat partierna vad de anser om nya inlärningsmiljöer, och digitalisering är på allas tungor.
– Alla undersökningar visar att det behövs en lärares närvaro. Allt kan inte göras på nätet, till exempel är det svårt att få tilläggshjälp under arbetets gång, säger Karlsson till diskussionen om digitala läromiljöer.
Hon påminner om att produktivitetsmätningar inte passar in på undervisningssektorn.
– Skolans betydelse för produktiviteten syns efter tjugo år.