Biljett en förmån som uppskattas
Användningen av arbetsresebiljetter ökar stadigt i HRT:s område. Över 1 000 företag i regionen betalar eller subventionerar priset för de anställdas arbetsresebiljetter.
Arbetsresebiljetten infördes 2007. Sedan dess har intresset för biljetten vuxit stadigt. Och allt fler väljer att låta bilen stå till förmån för kollektivtrafiken.
– I fjol var det 80 nya företag som införde arbetsresebiljetten. Det är en stadigt uppåtgående trend med arbetsresebiljetter som en förmån, säger mobilitetsstyrningsexpert Helena Suomela på Helsingforsregionens trafik, HRT.
Energibolaget Finkraft, som i Vanda sysselsätter tio arbetstagare, började dela ut arbetsresebiljetter i fjol. Enligt bolagets verkställande direktör Peter Mero var det ett klokt beslut.
– Jag skulle givetvis önska att det skattetekniskt var möjligt för arbetsgivare att göra ett större avdrag. Det konstiga är att skattmasen tillåter större avdrag för att betala arbetstagarnas parkeringskostnader. Skulle det inte vara smartare att stödja användning av kollektivtrafiken? undrar Mero.
På Finkraft utnyttjar alla som har möjlighet rätten till arbetsresebiljetter. Bolagets läge söder om flygplatsen vid Ring III och den nya tågbanan som blir färdig i sommar är ett trumfkort.
– Området utvecklas och kollektivtrafiken får en allt större roll. Vi märker alldeles tydligt att arbetsresebiljetten är en förmån som uppskattas. Det råder brist på kunnig arbetskraft. När man väl hittar en lämplig arbetstagare vill man knyta personen till bolaget för en längre tid.
Finkraft har också en cykelförmån för sina arbetstagare. Arbetsgivaren köper en cykel och utrustning, som dras av lönen till en del.
– Den fungerar på samma sätt som bilförmånen. Drygt 30 procent av de som jobbar hos oss har utnyttjat förmånen, men jag har hört om kolleger i andra företag som är större, där fler arbetstagare har cykelförmån, säger Mero.
Utöver en önskan om att som arbetsgivare få göra ett större avdrag på arbetsresebiljetten, tror Mero att en synligare marknadsföring skulle locka fler företag att dela ut biljetter. Denis Fazli jobbar på Finkraft. Han pendlar mellan hemmet i Myrbacka och jobbet vid Ring III, men hör inte till dem som har cykelförmån eftersom han cyklar bara på somrarna. På hans tidigare arbetsplatser har man inte erbjudit möjlighet att utnyttja arbetsresebiljetten.
– Jag hade ingen aning om att det fanns en sådan här möjlighet. Jag är verkligt nöjd eftersom jag använder busskort dagligen. Systemet är smart när man kan ladda kortet för en lång tid. Det är bekymmersfritt. Jag laddar alltid tre månader åt gången. Jag åker gärna kollektivt, men jag undrar lite hur den nya tågbanan kommer att ändra på linjerna, säger Denis Fazli.
Wärtsilä hör till de storföretag i huvudstadsregionen som delar ut arbetsresebiljetter till sina anställda. Vid huvudkontoret i Hagnäs utnyttjar ungefär hälften av de 300 anställda förmånen. På Wärtsilä gick man in för att dela ut arbetsresebiljetter 2013.
– De som har bilförmån och tillgång till parkeringsplats som arbetsförmån är inte berättigade till arbetsresebiljetter. Men det finns exempel på dem som gått över till att använda kollektivtrafik, säger Saara Eder-Falck på Wärtsiläs personalavdelning.
Enligt Eder-Falck har arbetsresebiljetterna varit en succé i bolaget. Wärtsilä delar ut biljetter för 300 euro per år till varje anställd. Vid 300 euro går gränsen för en skattefri förmån för arbetsgivaren.
– Arbetsgivaren får dra av kostnader för inköp av sedlar i beskattningen. Både från arbetsgivar- och arbetstagarsynpunkt har det här varit ett vinnande koncept. När vi delar ut motionssedlar så är det också klokt att dela ut arbetsresebiljetter, säger Eder-Falck.