Tung trafik svår fråga för Guggenheim
– Självklart ska trafikfrågan i Södra hamnen lösas, säger Guggenheimstiftelsens biträdande direktör Ari Wiseman. Långtradarna är en betydande inkomstkälla för Helsingfors.
Också Guggenheimmuseet som planeras nästan vägg i vägg med Saluhallen ska vara lönsam. Enligt stiftelsen genererar museet ”41 miljoner euro i årlig ekonomisk inverkan.”
Helsingfors hamn vill inte gå ut med exakta uppgifter om hur inkomstbringande långtradarna, lastbilarna och bussarna som ska in och ut på exempelvis Tallink-Siljas fartyg i Södra hamnen är för staden. Enligt Jan D. Oker-Blom (SFP) som är medlem i hamnbolagets styrelse bygger lönsamheten för färjetrafiken på att rederierna kan transportera både passagerare och frakt.
– Därför tror jag inte att det är möjligt att skilja på dem så att frakten skeppas till Nordsjöhamnen, sade han till HBL för snart ett år sedan.
Sedan dess har arkitekturtävlingen avancerat så att precis när finländarna kvicknar till efter midsommarpartyt offentliggörs det vinnande förslaget.
Har Guggenheimstiftelsen eller någon annan diskuterat långtradarna med er i styrelsen för Helsingfors hamn, Jan D. Oker-Blom?
– Nej, inte vad jag vet.
Guggenheimstiftelsens biträdande direktör Ari Wiseman försäkrar att trafikfrågan diskuteras och blir löst.
– Arkitekterna bakom de sex förslag som är i final besökte Helsingfors i januari. Vi var i hamnen precis när Sverigebåten anlände och alla långtradarna körde ut ur fartyget. Jag är säker på att alla förstår utmaningen och fraktens betydelse för staden. Problemet blir nog löst, säger han.
Delta och ge respons
Guggenheimshowen i Helsingfors har pågått flera år nu. Enligt kritikerna presenteras allt sammans som om det redan skulle finnas ett byggbeslut. Oavsett vad man tycker om Guggenheim är det värt besväret att se utställningen i Konsthallen på Nervandergatan. Här kan man bekanta sig med finalisterna och de förslag som fått hedersomnämnande i arkitekttävlingen.
– Materialet som jag började jobba med var avsett för proffs, för juryn. Det var invecklade ritningar med mera. Så jag tänkte att jag måste bygga utställningen så att även min egen mor begriper, säger utställningens kurator Troy Therrien.
Intressant är att cirka 50 av arkitekterna och arkitektbyråerna som deltagit i tävlingen öppnat sina filer för den stora allmänheten. Öppen kod, kallas det. Med andra ord kan vem som helst bygga på förslagen och, säger Troy Therrien, även använda dem i kommersiellt syfte.
En första snabb bedömning är att han och Kontshallen lyckats bra med alla panoramabilder, historiska överblickar, miniatyrer, video och interaktiva inslag. Besökaren kan avrunda med att ge respons.
– Självklart beaktar vi den, säger Ari Wiseman.