Finländarna inte rädda för molntjänster
Finländarna har en sorglös inställning till användning av molntjänster, visar en undersökning.
Finländarna, och särskilt den unga generationen, använder molntjänster flitigare än många andra nationaliteter. Det visar en undersökning från EIT ICT Labs, som är EU:s spetsenhet för innovation och kunskapsutveckling.
Enligt undersökningen är termen molntjänst i dag bekant för nästan 90 procent av de finländare som svarade, när motsvarande siffra för fyra år sedan var 14 procent. Närmare 60 procent av de finländska ungdomarna (18–24 år) uppger sig vara aktiva molntjänstanvändare, när motsvarande siffra i Japan är 10 procent och i USA 16 procent.
Enligt undersökningen är de finländska ungdomarna medvetna om säkerhetsrisker förknippade med molntjänster, men de oroar sig inte lika mycket som till exempel japaner och amerikaner.
Säker plattform utvecklas
Inom ramen för projektet European Trusted Cloud utvecklar EIT ICT Labs en molntjänstplattform som ska vara helt säker att använda. Projektet leds av F-Secure och bland övriga deltagare finns Teknologiska forskningscentralen VTT, Telecom Italia, British Telecom och Ericsson, samt en rad andra europeiska små och medelstora företag.
– Alla konsumenter borde kunna använda molntjänster utan att behöva tänka på vilka spår de lämnar efter sig i nätet. Det finns alltså en klar beställning på European Trusted Cloud-projektet. Forskarnas, företagens och de politiska beslutsfattarnas uppgift är att garantera att konsumenterna bekymmerslöst kan använda molntjänster, säger Aino Mensonen, specialforskare på VTT, i ett pressmeddelande.
Undersökningen visar vidare att över hälften av finländarna använder sociala medier, 87 procent använder webmail och 42 procent olika lagringstjänster. De populäraste tjänsterna är Facebook, Skype och WhatsApp.
Bland webbmejltjänsterna är Gmail populärast och används av 74 procent av alla webbmejl-användare. Av lagringstjänsterna är Google Drive populärast, tjänsten används i drygt hälften av fallen.
"Alla" använder Youtube
Enligt undersökningen används Youtube av praktiskt taget alla finländare i åldern 18–24 år. 93 procent av dem använder Facebook, 80 procent WhatsApp och 73 procent Spotify.
I undersökningen deltog över 3 000 svarande från Storbritannien, Frankrike, Italien, Japan, Finland och USA. Knappt 600 finländare svarade.