Valreklam väcker känslor
För några veckor sedan skrev HBL en artikel om rasistisk valreklam i Östnyland. Nu syns en liknande affisch på Hagnästorget i centrala Helsingfors. Det är marknadsdag och folk på torget tycker till.
Grå moln och en kylig vind tvingar de flesta in i spårvagnskurerna eller i skydd bland mattälten på torget. En mörk affisch med ett blått ögonpar i niqab sticker ut. Affischen tillhör partiet Förändring 2011 som beskrivs som delvis mycket invandrarkritiskt och den yttersta falangen inom den typer av frågor, enligt Lauri Karvonen professor i statskunskap vid Åbo akademi.
Några tar sig dock tid att kika på de politiska affischerna som står uppställda längs med spårvagnsspåret. Tjusiga kandidater i profil, paroller och vallöften.
De flesta affischerna har ljusa påskfärger med gult, orange och vitt. Men en sticker ut. Det är partiet “Förändring 2011” som placerat en helsvart niqab med ett blått ögonpar som bakgrund till sitt politiska budskap.
Överst på den svarta bakgrunden syns stora vita bokstäver i gemener följt av utropstecken.
"Öppna dina ögon!" står det översatt från finländska.
Under det blåa ögonparet precis ovanför de tre kandidaternas porträtt står det sedan:
"Finländare måste själva bestämma hur morgondagens Finland ser ut!"
Rasismforksaren Vesa Puuronen kandiderar för Vänsterförbundet i Lapplands valkrets. I HBL:s artikel rasistisk-valreklam i Östnyland från den 23 mars uppgav Vesa Puuronen att:
"Det är typisk skrämselpropaganda, och teman som James Hirvisaari tidigare fört fram. Han vill ge bilden av att islam tar över Finland och för med sig nedvärdering av kvinnor. Det är ett koncentrat av en islamofobisk ideologi som bygger på feluppfattningar."
Då refererade Vesa Puuronen till James Hirvisaari som kandiderar åt Förändring 2011 i Östnyland.
Nora Aurdal, 17 kommer från Norge men bor och studerar i Helsingfors.
– Jag tror inte att en sådan affisch hade satts upp i Norge för där bor många invandrare. Att säga till folk att man inte får vara sig själv är respektlöst, säger Nora Aurdal.
Eija Törmä ser däremot inget problem med affischen Hon anser att budskapet är att partiet vill värna om det finländska folket och gamla människor. Eija Törmä gillar inte bilden på ett ögonpar i en traditionell muslimsk klädsel. Hon föredrar finländsk stil och tycker det är särskilt läskigt med muslimer som använder det traditionella klädesplagget burka som till skillnad från en niqab, också döljer ögonen.
– Vi får fler och fler människor i Finland klädda så och jag gillar det inte, speciellt inte när jag inte ser ögonen. Jag är rädd för dem, säger Eija Törmä.
Sunniva Drake är däremot mycket kritisk mot partiets budskap och sparar inte på orden. Hon beskriver partiet som mycket inskränkt och dessutom som en av orsakerna till att Finlands ekonomi har stagnerat.
Sunniva Drake är däremot mycket kritisk mot partiets budskap och sparar inte på orden. Hon beskriver partiet som mycket inskränkt och dessutom som en av orsakerna till att Finlands ekonomi har stagnerat.
– De lever i en ovanligt liten värld. De har absolut ingen aning om vad mänsklighet är. De har inte heller någon aning om Europas och Finlands ansvar för människor. De är mycket inskränkta och intoleranta. Dessutom misstänker jag att de är rasister de jävlarna, säger Sunniva Drake och ursäktar samtidigt sitt språk.