Myndigheter varnar för blöjor och barnskrik
Kissblöjor, tvättmedel och barnskrik kan vara hälsorisker för den som tar arbete som hemhjälp. Varningen som fyller femton sidor kommer från Vanda affärsverk för arbetshälsovård.
Det är direktören för Näringskivets delegation EVA, Matti Apunen, som i en kolumn i Helsingin Sanomat i dag beskriver den dråpliga historien om vad som hände familjen som anställde hemhjälp.
Eftersom familjen ville följa gällande regler tog man också ansvar för den anställdas arbetshälsovård och kontaktade Vantaan Työterveys liikelaitos (Vanda affärsverk för arbetshälsovård).
Läkarundersökningen som kostade 300 euro var bara början, skriver Apunen. Sedan följde en kartläggning av eventuella hälsorisker på arbetsplatsen. De var så många att det krävdes femton sidor för att lista dem alla.
Farliga blöjor
I rapporten varnas den anställda för "biologisk exponering". Hotet utgörs av kiss- och kackablöjor samt smutsiga barnstjärtar.
Ett annat hot mot den anställda är "kemisk belastning". Här varnar hälsovårdsmyndigheterna för olika tvättmedel som används i hemmet.
"Psykisk stress" är en annan hotbild. Med det avses krävande situationer i umgänget med barn och föräldrar.
Barn tycks över huvud taget vara en allvarlig hälsorisk för Vandaverket konstaterar att den anställda löper risk att drabbas av hörselskador på grund av det oljud som småbarn kan framkalla.
Myndigheterna rekommenderar att den anställda ber barnen komma närmare då de har någonting på hjärtat för att inte behöva höja rösten. Den anställda bör också uppmana det tvååriga barnet att undvika plötsliga ljud, skriver Apunen som läst rapporten.
Privilegium
Vd för arbetshälsovårdsaffärsverket i Vanda, Anne-Marie Hovi, skriver i ett mejl till HBL att det är ett privilegium att få vara med och hjälpa nya företagare i starten, till exempel familjer som anställer hemvårdare.
– En skriftlig dokumentation av riskerna i arbetet är som en försäkring för arbetsgivaren vars plikt det är att eliminera eventuella skadliga följder, skriver Hovi.
Hon medger att rapporten kan verka omständlig och förvirrande.
– Men i skriftliga dokument måste observationer nedtecknas med hälsovårdens egna termer enligt samma princip som en bilverkstad dokumenterar bilars servicebehov.