Kampen om Nordsjös skogar är inte över
Nordsjö kan komma att ändras radikalt när nya bostadsområden planeras. Först i vågskålen är campingområdet i Rastböle, men det talas också om en skärgårdsspårvagn från Ramsöudden.
Vid lunchtid är campingplatsen i Rastböle i Nordsjö så gott som öde. En ensam man sopar bort sand utanför sin husvagn och skyndar sig att skaka på huvudet och säga njet när vi närmar oss honom. De flesta är ute och jobbar så här dags men Arto Perkkilä och Maija-Leena Tikkakoski som är på väg ut på promenad med hunden Justus har tid för en pratstund.
– Vi är karavanare och gillar att resa runt. Vi har bara väntat på att det här området ska göras om till bostadsmark, läget är ju så optimalt, säger Arto Perkkilä.
Han och Maija-Leena Tikkakoski har sedan 1980-talet regelbundet bott på campingområdet i Rastböle. Men i framtiden kan de få söka sig österut om det blir verklighet av fastighetskontorets förslag. Det havsnära 16 hektar stora campingområdet som i dag ligger strax intill metron är attraktiv mark. Här skulle fastighetskontoret gärna se att man i stället byggde bostäder för att lätta på den skriande bostadsbristen i Helsingfors. Campingplatsen är i stället tänkt att flyttas till Nordsjövikens strand som på grund av närheten till hamnen inte lämpar sig som bostadsområde.
– Läget är optimalt för boende och rekreation, säger Juha Hakola (Saml), ordförande för fastighetsnämnden, som i början av mars gav sitt utlåtande i frågan.
Idrottsverket är däremot inte förtjust i idén. Nämnden har i sitt utlåtande i mars förespråkat att campingen bevaras på sin nuvarande plats.
– Det nya området vid hamnen är betydligt mindre, vilket betyder mindre kapacitet och färre tältplatser än vad campingområdet har i dag. Idrottsverket har satsat flera miljoner euro på det nuvarande campingområdet. Att flytta campingplatsen skulle kosta minst 10 miljoner euro, säger idrottsnämndens ordförande Riku Ahola (VF).
I utkastet till den nya generalplanen föreslås att campingplatsen bevaras på sin nuvarande plats.
– Men nu i och med fastighetsnämndens utlåtande måste vi fundera om, eftersom de trots allt är markägare, säger i sin tur generalplanechefen Rikhard Manninen vid stadsplaneringskontor i Helsingfors.
I slutet av april ska stadsplaneringsnämnden diskutera fastighets- och idrottsnämndens utlåtanden, för att i höst bearbeta ett nytt förslag som ännu kommer till påseende för allmänheten innan ärendet går vidare till stadsstyrelsen och fullmäktige under år 2016.
Större planer
Flyttandet av campingplatsen hänger ihop med större planer, nämligen att bygga ut Nordsjö som i dag är rätt glest bebyggt. Det här går i linje med Helsingfors strategi om att börja bygga tätare och bygga mera stad i staden.
Som vanligt när stora planer ska förverkligas, krävs vissa uppoffringar. Ofta handlar det om attraktiva grönområden. Delgeneralplanen för det obebyggda skogsområdet i Havsrastböle var ett hett debattämne för ett och ett halvt år sedan. Sex besvär lades in och ärendet kommer troligen att gå vidare till högsta förvaltningsdomstolen.
Staden slopade ändå planerna på att bygga ännu fler bostäder i skogen, efter att ha stött på hårt motstånd. Invånaraktiva Hanna-Leena Ylinen är lättad över beslutet. Också beslutet att bevara Svarta backen i norra delen av Nordsjö som rekreationsområdet gör henne glad.
– För första gången efter flera år av att försöka påverka detaljplanen känns det som att beslutsfattarna lyssnat på oss, säger Ylinen.
I elva år har hon bott i Havsrastböle med sin familj. När sonen var sex år gammal hittade han en lapp i skogen där det stod "skogen i fara".
– Han blev mycket upprörd. Då lovade jag mitt barn att kämpa för att bevara skogen, säger Hanna- Leena Ylinen.
Spårvagn över Ramsöudden
Engagemanget har hållit sig i tio år. Ett nytt orosmoln har ändå dykt upp: planerna på en skärgårdsspårvagn. Enligt preliminära utkast ska den gå tvärs genom Ramsöudden.
När vi går längs den smala, krokiga skogskantade Ramsöuddsvägen är det svårt att tänka sig att här skulle kunna gå spårvagn i framtiden. På norra sidan finns ett naturskyddsområde och den enda bebyggelsen i dagsläge är några privatägda vackra gamla trävillor.
Här finns alltså mycket obebyggd mark. I framtiden kan udden ändå inhysa tusentals nya invånare som kan få sin egen spårvagnslinje. På de områdena som den östra skärgårdsspårvagnen ska gå till planeras bostäder för åtminstone 10 000 nya invånare.
– Så ska det förstås byggas körfiler och cykelbanor också. Då måste vägen rätas ut och göras bredare. Det blir inte alltför mycket kvar av den smala udden och naturen förstörs, säger Ylinen.
Nylands landskapsstyrelse gav nyligen sitt utlåtande till stadsplaneringskontoret om utkastet till generalplanen för Helsingfors. Landsskapsstyrelsen påpekar att generalplanens vida tolkning för rekreationsområdenas del kan leda till ett resultat som strider mot landskapsplanens förslag. Eftersom Ramsöudden i dag är märkt som rekreationsområde är Ylinen ändå lite hoppfull.
– Beslutsfattarna hinner kanske ännu ta sitt förnuft till fånga. Men vem vet. Det finns många som är upprörda över planerna över att bygga ut också östra sidan om Nybondas kanal. De som bodde i Nordsjö medan den förra generalplanen bearbetades vet att berätta om hur beslutsfattarna då lovade att inte röra mera mark i utbyte för att bygga ut Solviken, säger Ylinen, som har lärt sig att det gäller att slå larm i tid.