Lufthansa kände till svår depression
Flygbolaget Lufthansa medger att man kände till att piloten Andreas Lubitz hade haft en svår depression.
Samtidigt höjs röster för att det är för tidigt att måla ut Lubitz som ensam ansvarig för kraschen där 150 människor omkom.
Lufthansa, som äger lågprisbolaget Germanwings där Andreas Lubitz var styrman, har lämnat över dokument till åklagaren i Düsseldorf som visar att pilotens tidigare psykiska problem var kända av arbetsgivaren.
Bland dokumenten finns mejl där Lubitz informerade den flygskola som Lufthansa driver i delstaten Arizona i USA om en tidigare "svår depression. Andreas Lubitz avbröt under flera månader sin pilotutbildning, men fick sedan ett nytt medicinskt intyg och slutförde utbildningen.
Tidigare har det framkommit att Lubitz, flera år innan han tog sitt flygcertifikat, fick psykoterapi för "märkbara självmordstendenser".
Utredningsarbetet fortgår i de franska Alperna där den tyske piloten misstänks ha medvetet kraschat en Airbus 320 sedan han låst planets kapten ute från cockpit.
Bara en av de två så kallade svarta lådorna hittats, vilket innebär att det inte helt kan uteslutas att tekniska fel på planet kan ha haft betydelse.
Data saknas
Enligt Hans Kjäll är det först när den andra svarta lådan hittas, med planets flygdata, som svaret på exakt när katastrofen inträffade och vilken data som ställdes in av Lubitz kan ges.
- Det hävdas att 100 fot ställts in som minimihöjd, alltså att man skulle flyga ner under markytan. Men hur vet man det?
En annan tänkbar anledning till kraschen är att syrebrist uppstått i kabinen och att det var därför som Lubitz påbörjade en nedstigning.
- Han skulle kunna ha drabbats av syrebrist och svimmat av, säger Hans Kjäll.
Liknande fall
Han anser att scenariot kring hur andrepiloten i princip dömts innan avslutad utredning liknar olyckan med det försvunna Malaysiska planet MH370 där kaptenen tidigt lastades för ansvar. Men utredningen kom sedan att visa att det inte fanns bevis på att piloten gjort någonting avsiktligt.
Kjäll tror att svenska åklagare skulle ha varit försiktigare i sina uttalanden än vad de franska varit gällande flygkatastrofen i alperna.
- Man hade nog inte gått ut så här tidigt med detaljer och haverikommissionen hade nog inte sagt något alls innan man hittat flight data recordern, säger han.