Svagt dataskydd pinar konsumenter
Identitetsstölder och svindel på internet har förekommit redan länge. Ändå har många nätaffärer fortfarande ett bristfälligt dataskydd. – Det gnager på förtroendet för näthandeln, säger dataombudsmannen Reijo Aarnio.
– Jag fick en räkning på flera hundra euro och ringde genast kundbetjäningen. Där sade de att någon hade beställt en dyr kamera i mitt namn, berättar en anonym läsare för HBL.
Det var från nätaffären Ellos som räkningen kom till läsaren. Han berättar att han hört om dylika fall även hos andra företag, till exempel varuhuset Anttila. På Ellos Finland ser de allvarligt på den här typen av svindel.
– Vi tar varje enskilt fall på fullt allvar, det är inte meningen att sådant här ska kunna inträffa. Men tyvärr är busar ofta fiffiga och hittar på nya sätt, säger Leif Johanson, operativ chef vid Ellos Group.
God service eller säkerhet?
Svindeloffret förundrar sig över hur det varit möjligt för någon att beställa varor under falsk identitet. Han tror att någon fått tag på hans personbeteckning och namn, men tycker att det inte borde räcka som identifikation. Enligt honom borde det alltid krävas bankkoder, kreditkort eller något annat säkert sätt för identifikation vid inköp via internet.
– Man borde inte få sälja till någon som bara säger att den är en viss person, utan att man bekräftar om det stämmer.
Johanson vid Ellos är medveten om att säkerhetsåtgärderna kan vara bristfälliga men påminner om att servicen också måste vara smidig.
– Vi måste balansera mellan god kundservice och risken som finns för sådana här fall, säger han.
Enligt dataombudsman Reijo Aarnio är identifikation som bara baserar sig på namn och personbeteckning helt enkelt alltför svagt.
– Det är en fruktansvärt stor risk som företag tar, inte bara när det gäller dem själva utan också för kunderna, säger han.
Sådana här fall både gnager på förtroendet för näthandeln och dämpar handelns utveckling på nätet, tror Aarnio. EU:s nya dataskyddsförordning kommer att öka ansvaret hos företagen i dataskyddsfrågor och minska kundens ansvar.
– I sådana fall där någons identitet blivit stulen och utnyttjad ska ansvaret inte läggas på konsumenten, säger Aarnio.
Den anonyma läsaren tror att människor överlag är försiktiga med sina personbeteckningar, men alla förstår säkert inte hur lätt det kan gå så att någon knycker ens identitet.
– Antagligen har bovarna fått tag på min personbeteckning från en medicinförpackning som jag slängt i soporna, säger han.