Rubelraset äter på Fazers siffror
Utan rubelns ras skulle Fazer ha gjort alla tiders rekordresultat i fjol. Nu stannar försäljningen och vinsten aningen under 2013 års nivå.
Fazerkoncernens omsättning uppgick i fjol till 1 647,7 miljoner euro, vilket är 2,8 procent lägre än året innan. Vinsten stannade på 79,6 miljoner euro jämfört med 83,3 miljoner euro året innan.
Enligt koncernchef Christoph Vitzthum beror nedgången på en enda sak: den ryska rubelns ras.
– Utan den försvagade rubeln skulle vi ha haft alla tiders högsta försäljning. Utvecklingen inom vår rysslandsverksamhet har varit mycket bra under 2014. Räknat i rubel har försäljningen vuxit ordentligt, så också lönsamheten, men effekterna av rubelns nedgång är stora.
Av koncernens tre affärsområden uppvisade bageri- och måltidstjänstverksamheterna bättre siffror än året innan. Fazer Konfektyr däremot nådde dock inte sina mål.
Enligt Vitzthum beror det här dels på konjunkturläget och dels på att alternativen till traditionella konfektyrprodukter ökar, till exempel nötter och torkade frukter samt plockgodis, där Fazer inte är så stort.
–Till och med olika slag av trendiga specialkaffesorter har blivit ett alternativ till traditionell konfektyr.
Enligt Vitzthum märks de sviktande konjunkturerna också på bagerisidan – jämfört med tidigare köper folk bara den mängd bröd de konsumerar.
– Ur ett hållbarhetsperspektiv är det förstås bra.
För Fazers bageriverksamhet är en utmaning att allt mer bröd gräddas i affärerna och att en allt större andel av det är importbröd som görs i länder med lägre kostnader av tillverkare med större skalfördelar.
– Allt vårt frysbröd är tillverkat i Finland och det borde vi bli bättre på att berätta för kunderna, säger Vitzthum.
Fazers Food Services är störst i Finland på arbetsplatsbespisning. Där är en ny trend att kundföretag, åtminstone i Sverige, vill att samma företag ska svara för såväl matbespisning som bevakning, städning, reception och andra tjänster.
– Vi har svårt att se att våra kockar samtidigt skulle städa kontorslokaler. Vi tror inte att matkvaliteten vinner på det här.
Enligt Vitzthum har Fazer tidigare försökt utveckla sin exportverksamhet på alltför bred front med alltför många produkter. Man har kommit med ett brett utbud till marknader där det redan funnits konfektyrföretag med en stark ställning.
– Vi har haft export till över 40 länder på konfektyrsidan och i vissa har volymern varit så små att det inte blivit något på nedersta raden. Det har bara skapat onödig komplexitet och krävt att förpackningarna är på lokala språk.
Nu ska bolaget i första hand fokusera på existerande marknader.