Piloter kontrolleras regelbundet
Uppgiften om att den ensamme piloten i cockpit medvetet kraschade Germanwingsplanet väcker många frågor, bland annat om kontrollen av piloterna. – Piloterna är oerhört genomlysta vad gäller deras mentala kapacitet, säger flygsäkerhetsanalytikern Hans Kjäll.
Richard Söderberg är flygöverläkare vid Transportstyrelsen.
– Trafikflygare måste undersökas minst en gång om året av en specialutbildad och myndighetsgodkänd flygläkare som är certifierad av Transportstyrelsen, säger han till TT.
– Undersökningen går till så att man dels gör en noggrann utfrågning om hälsotillstånd, både kroppsligt och själsligt.
Den undersökande läkaren jobbar utifrån ett färdigt formulär där man tar upp bland annat psykiatriska problem och drogmissbruk.
– Man frågar även om piloten haft funderingar på att ta livet av sig, säger Söderberg.
Dessutom görs en noggrann fysisk undersökning. Undersökningarna genomförs på samma sätt inom EU och reglerna i resten av världen ser i stort sätt likadana ut eftersom de alla grundar sig på regler från FN:s flygorganisation ICAO.
Får inte flyga
Den pilot som erkänner psykiska problem får inte flyga.
– Man sätter den piloten på backen tills man kunnat utreda det mer i detalj, säger Söderberg.
TT: Men den som vill fortsätta att flyga har väl ett intresse av att dölja sådan här information?
– Generellt när piloter gör läkarundersökningar så bygger det på att de talar sanning.
För att inte piloter som blir sjuka eller mår dåligt ska undvika att berätta det av rädsla för inkomstbortfall har stora flygbolag en försäkring som löser ut om certifikatet blir återkallat.
– Det ska inte innebära en ekonomisk katastrof om man drabbas av sjukdom.
Enligt Söderberg tar man väldigt allvarligt på om piloter berättar om självskadebeteende eller pratar om självmord.
– Om man som pilot försöker ta livet av sig blir man sannolikt av med sitt certifikat. Och den som ansöker om sitt första certifikat och har självmordsförsök i sin förhistoria får inte något certifikat.
Flera är skeptiska
Gunnar Mandahl, vice ordförande i Svensk Pilotförening och själv flygkapten, säger till TT att så länge det inte föreligger en slutrapport från haverikommissionen måste uppgifterna om pilotens självmord betraktas som spekulation.
– Det finns alltid denna typ av spekulation innan olycksförloppet är fastställt. Allt fram till haverikommissionens slutförda utredning är på spekulationsnivå, säger han.
Även flygsäkerhetsanalytikern Hans Kjäll förhåller sig skeptisk till åklagarens uppgifter.
– Mindre än fem promille av haverierna sedan 1980 beror på suicid. Det är extremt ovanligt. Jag tycker det är alldeles för tidigt att släppa uppgifterna och än mindre att dra den slutsatsen, säger han till TT.
Många frågetecken kvarstår ännu kring förloppet under de sista minuterna, påpekar han.
Enligt internationella regler ska man alltid ha en tredje person i cockpit — det följdes inte.
Den låsta dörren
Hans Kjäll säger också att det finns hemliga sätt att övermanna den stängda dörren till cockpit utifrån, vilket alla piloter ska vara utbildade i.
Jan Ohlsson, flygexpert och chefredaktör vid nättidningen Travel Insider:
– Det går alltid att ta sig in genom dörren utifrån, förutsatt att den som sitter i cockpit inte har spärrat den. Till exempel vid terroristhot kan man ändra koden, eller vad som nu behövs, för att låsa alla ute.
Att dörren till cockpit är låst under flygningen är en ny säkerhetsåtgärd som infördes efter kapningarna i samband med terroristattackerna mot USA den 11 september 2001. Flygjournalisten Christer Åhström tror inte det är aktuellt att mjuka upp denna regel.
– Tar du bort det finns det ju möjlighet att i stort sett vem som helst kan ta sig in i cockpit, säger han.
Enligt Åhström bygger systemet på att andra i besättningen kan forcera dörren, även om den är låst, med hjälp av en fyrsiffrig kod. Han kan utifrån vad som kommit ut från åklagarmyndigheten i Marseille hittills inte avgöra varför förstepiloten inte hann göra detta under de dryga åtta minuter det tog för planet att tappa höjd till en nivå där det kraschade.
– Det är inte märkvärdigare än ett vanligt portkodsystem. Det är fyra siffror i kombination. Man trycker in dem och väntar 30 sekunder, sedan tänds en grön lampa uppe på dörren.
Ser tydliga likheter
Jan Olsson ser vissa likheter med andra fall där piloter medvetet kraschat plan.
– Det påminner väldigt mycket om det fall som var senast, 2013. Det är nästan en kopia i tillvägagångssättet, säger han.
Generellt anser han att piloter är stabila personer.
– Det avgörande för att bli kapten är att du psykologiskt passar för den rollen. Att du lugnt och stadigt kan fatta beslut.
Men han lägger till:
– Det är en oerhört stor yrkesgrupp globalt, så det finns ändå en och annan tokdåre som sitter bakom spakarna.
Enligt Hans Kjäll har flygbolagen egna bra system för att kontrollera och följa upp piloters hälsa och mentala tillstånd.
– Piloterna är oerhört genomlysta vad gäller deras mentala kapacitet, säger han.
Christer Åhström håller med:
– Det finns väl ingen yrkesgrupp i världen som är mer kontrollerad än pilotkåren, säger han.
Samtidigt menar han att det inte går att gardera sig till 100 procent mot att en pilot medvetet väljer att krascha planet.
– Detta är extremt sällsynt men är det någon som har för avsikt att genomföra det här så finns det alltid möjligheter, säger Åhström.
Ändå tror han att det som nu ser ut som ett självmordsdåd av andrepiloten, och som krävt 149 medresenärers liv, kommer att resa krav på utredningar och skärpta regler och rutiner.