Isbrytarbjässen Murmansk döptes till tonerna av rysk marschmusik
Ett nyförvärv i den ryska statsfartygsflottan fick i dag namnet Murmansk. Hedersgästerna vid den storslagna ceremonin vid Helsingforsvarvet var de ryska köparna och fartygets gudmor, guvernören från Murmansk. Gästerna hälsades välkomna med rysk marschmusik, ryska trikolorer och fransk champagne.
– Det är en stor ära för mig att få delta i vår flottas äldsta och vackraste ceremoni. Detta skepp uppkallas efter vår arktiska utpost, den militära hjältestaden Murmansk. Må lycka och välgång följa dig på haven, deklarerar guvernören från Murmansk, Marina Vasiljeva Kovtun och slungar i väg en flaska champagne hängande i ett röd-blå-vitt sidenband.
Samtidigt som den franska skummande drycken rinner ner längs det skinande blanka skrovet, avtackas gudmodern med en stor blomsterbukett som även den går i den ryska flaggans färger.
Fartygsdopet i Sandviken är det första sedan varvet Arctech Shipyard vid årsskiftet helt övergick i rysk ägo efter att koreanska STX sålde sin andel till sjöfartsbolaget USC som ägs av ryska staten.
Marina Kovtun säger att fartyget är av stor betydelse för Rysslands sjöfartsoperationer i arktiska vatten och kommer att möjliggöra forskning i Arktis.
Chefen för USC:s Viborgsvarv Alexander Solojev där en del av fartyget byggts, prisar också den nya isbrytaren.
– Det här är ett exempel på gott samarbete mellan våra länder och bidrar till att vår ryska arktiska flotta växer. Samarbetet mellan våra länder är framgångsrikt oberoende av politiska omständigheter och jag är övertygad om att vi kommer att verka ihop ännu starkare i framtiden, lovordar Solojev.
"Må Gud vara med dig"
I det här skedet äntrar Marina Kovtun än en gång podiet framför den nydöpta isbrytaren och håller upp en gyllene ikon som hon donerar till fartyget.
– Må Gud vara med dig isbrytare, med din kapten och med din besättning.
Sjösättningen sätts i gång i och med att en ventil i torrdockans vägg öppnas och vattnet forsar in och börjar omge det nymålade skrovet som klarar av att plöja igenom 1,5 meter tjock is. Samtidigt stämmer hornorkestern i varvshallen in i det klassiska ryska marschstycket, svensk titel Den slaviska kvinnans avsked.
Utöver de ryska dignitärerna finns varvets skeppsbyggare och ledning på plats vid ceremonin och skålar i champagne.
Säkerhetspolitiska utmaningar
De förändrade säkerhetspolitiska omständigheterna inverkar på varvsföretagets verksamhet. Nordea som tidigare skötte bolagets finanser i Finland sade upp kontraktet i höstas eftersom den ryska ägaren finns med på USA:s sanktionslista. Finska marinen har meddelat att det är otänkbart att Finlands framtida krigsfartyg byggs på Helsingforsvarvet i och med att ägaren är ryska staten. Och i riksdagen har det lämnats in spörsmål om att det kan innebära en säkerhetsrisk att ha ett ryskägt varv mitt i landets huvudstad.
Arctech Shipyards vd Esko Mustamäki medger inte att det säkerhetspolitiska läget skulle sätta käppar i hjulen för varvsbolaget.
– Vi har hittat en annan bank i Tyskland och vi är ett finskt bolag som verkar på Helsingfors stads arrendetomt. Jag förstår inte att vi skulle vara ett problem, säger Mustamäki.
Nästa fartyg som redan börjat byggas i Sandviken blir världens första LNG-drivna isbrytare. Beställare är finska Trafikverket. Sedan står fyra isbrytare för Rysslands största rederi, Sovcomflot, i tur.
Varvet firar 150 år i år och gick på födelsedagen för några veckor sedan ut med beskedet om att man anställer 150 skeppsbyggare. Det är de ryska innestående beställningarna som gör att det behövs mer arbetskraft.
Det är inte första gången som rysk efterfrågan sysselsätter i Sandviken. 1904 fick varvet en stororder av ryska sjöfartsministeriet som beställde ångdrivna torpedfartyg. Delar av Finlands krigsskadestånd till Sovjetunionen betalades i form av fartyg som byggdes på Helsingforsvarvet.