Elbolaget vill vara hippt och coolt
Videosnuttar med André Wickström som talar om sex eller sitter på toaletten ska göra Helsingfors stads energibolag Helen känt. En lyckad kampanj, tycker bolagets kommunikationschef.
Helsingfors stads helägda energiaktiebolag Helen, tidigare affärsverket Helsingfors Energi, genomför en synlig reklamkampanj i press, tv och sociala medier.
I kampanjen ingår en serie videosnuttar där den stele ingenjören Yrjö Uusivirta, spelad av André Wickström, bland annat förklarar hur Helen tar tillvara spillvärme från bostäder. Som exempel tar "ingenjören" värmen från en man och en kvinna som har sex, och trasslar sedan in sig i ett resonemang kring att det naturligtvis inte behöver vara en man och en kvinna, utan att konstellationerna kan vara praktiskt taget vilka som helst.
I en annan video, vars budskap är att energibolaget tar tillvara värmen i spillvatten från bland annat toaletten, lever sig Wickström så totalt in i sin roll att han glömmer att toalettstolen inne i inspelningsstudion inte är avsedd att användas på riktigt. I ännu en video förklarar "ingenjören" på sin finskbrutna engelska att Helen vill vara "hippt" och "coolt", men gör det med en uppsyn som talar ett rakt motsatt språk.
Budskapet kommer fram i Wickströms dialog med en för tittarna osynlig engelskspråkig regissör, som håller på att drivas till vansinne av "ingenjörens" säregna sätt och stela uppenbarelse.
En reklamkampanj av det här slaget är kanske inte vad man väntar sig av ett energibolag. Vad är syftet med kampanjen, Helens kommunikationschef Sanna Jääskeläinen?
– Efter att Helsingfors Energi vid årsskiftet blev aktiebolaget Helen, finns ett behov av att göra det nya namnet mera känt. Att kampanjen skiljer sig ur mängden passar bra in på vårt sätt att verka, vi vill göra saker på ett nytt sätt och utveckla nya saker.
Hur har kampanjen tagits emot?
– Det har kommit mycket positiv feedback, kampanjen verkar ha gått hem inte minst bland ingenjörer. Kanske beskriver den på något sätt bolagets utmaning, att vi gör bra saker men inte alltid lyckas berätta det. Videorna har fått spridning också utomlands, på en amerikansk sajt för ståuppkomiker samt i estnisk tv.
Allmänheten kan delta i en tävling genom att rösta på sin favoritvideo. Hur många bidrag har kommit in hittills?
– Det har kommit tusentals, för att inte säga tiotusentals. Tävlingen fortsätter ännu in i april.
Vad har kampanjen kostat?
– Det är inte offentlig information, men jag kan försäkra att den har gjorts mycket kostnadseffektivt. Med tanke på hur väl kampanjen tagits emot har den varit mycket prisvärd. Patrik Harald