Kesko sålde Anttila för småpengar
Den förlustbringande varuhuskedjan Anttila kommer att fortsätta sin verksamhet som tidigare, lovar den nya tyska ägaren. Det finns inte planer på att lägga ner några affärer utan tvärtom vill man öppna nya Anttilabutiker om några år, bara strukturomläggningen inom kedjan blivit klar.
– Vi står inför ett stort och spännande arbete, som inte kommer att vara enkelt, sade Anttilas blivande vd, chefen för 4K Invest Markus Roschel till FNB.'Kesko sålde Anttila till 4K Invest på måndagen. Köpesumman var en miljon euro. Den nya ägaren är ett investeringsbolag som specialiserat sig på arrangemang inom handelsbranschen. Tidigare har 4K Invest framgångsrikt förnyat bland annat tyska Adler Modemärkt och österrikiska Woolworth.
Roschel säger att 4K Invest var speciellt intresserat av Anttilas starka varumärke och närvaro runtom Finland.
– I framtiden kommer vi att satsa på framför allt på smidig webbhandel och service via många olika kanaler.
Roschel säger att Anttilabutikerna kommer att förbli varuhus med ett brett utbud av varor. Sortimentet kommer ändå att förändras och förnyas i snabbare takt än tidigare så att man alltid har något nytt att erbjuda konsumenten.
Svårt men klokt beslut
4K Invest köpte alla 23 Anttila- och åtta Kodin1-varuhus i Finland, samt webbutikerna Netanttila och Kodin1.com, dotterbolagen i Estland och Lettland och centralfunktionerna i Finland.
De cirka 1 500 Anttilaanställda i Finland blev inte överraskade av affären eftersom Kesko redan länge sökt en hugad köpare. De första reaktionerna var försiktigt positiva, speciellt efter att de fick höra att verksamheten fortsätter som tidigare.
– Jag hoppas att löftena håller och att verksamheten nu moderniseras och utvecklas, sade huvudförtroendemannen för Anttila i Lahtis, Kai Vauhkala. Han sade att det är bra att den nya ägaren är en stor tysk aktör.
Keskos koncerndirektör Mikko Helander säger att affären möjliggjorde Anttilas fortsatta existens. Samtidigt innebar den att Kesko nu kan fortsätta som en mer fokuserad aktör än hittills.
Anttila har gått på minus ett tag och varit en börda för Kesko. I fjol beslöt bolaget att lägga ner åtta Anttilabutiker och fyra Kodin1-varuhus.
Anttilas problem har ökat under de fem senaste åren och i fjol var rörelseresultatet 64 miljoner euro på minus. Nu kommer Kesko att bokföra en engångsförlust på 130 miljoner euro för försäljningen.
Chefsanalytikern på Inderes bedömer att försäljningen av Anttila var ett svårt men klokt beslut. Sauli Vilén säger att det inta varit lätt att hitta en köpare och att Keskos förhandlingsposition varit svag, vilket återspeglas i det i det närmaste nominella priset på en miljon euro samt i Keskos löfte att stå för förlusterna en tid framöver.
Alternativet hade varit att lägga ner Anttila helt och då var det bättre att sälja, anser Vilén.