Nu ska priset på Stockmanns fastigheter hissas upp
Varje kvadratmeter ska ge maximal avkastning då Björn Teir träder in för att förvalta det krisdrabbade Stockmanns fastigheter.
– Jag är tillbaka där jag började, säger Björn Teir där han sitter på åttonde våningen i Stockmanns anrika varuhus i hjärtat av Helsingfors.
Teir avslöjar att han redan som 14-åring olagligt, men det är redan preskriberat, jobbade somrar och lördagar på Hartmans järnhandel i Vasa. Hans senaste värv på Stockmann är att bredda mångfalden inom den krisdrabbade 153-åringens utbud och öka värdet på och kassaflödet från fastigheterna.
Stockmann har öppnat 10 varuhus på 15 år. I fjol sotade bolaget för expansionen genom en rekordförlust. Teir hänger sig inte åt efterklokhet.
– Vi har gjort jättestora satsningar i stenfoten. Nu skapas tillväxt inte nödvändigtvis via mer golvyta. Backspegeln är dålig att bygga framtiden på. Vi har en hel del att ta igen. I år är den stora omstöpningens år.
Ingen basar
Konsumenten är en krävande varelse som ständigt vill ha nytt. Receptet lyder: få in fler varor på samma yta, komplettera det egna produkt-, tjänste- och aktivitetsutbudet med externa partner. Stockmann sneglar inte på Nordiska Kompaniet (NK) i Stockholm och Göteborg, som blivit ett basarlikt skal med en flora av underleverantörer. Inte heller Teirs tidigare arbetsgivare, köpcentret Forum, utgör någon förebild.
– Stockmann blir inte ett shoppingcenter. Kundupplevelsen ska vara den du kan förvänta dig i ett varuhus: en bred palett där vi kontrollerar merparten. Om utbudet finns är det egalt för konsumenten vem som driver det.
Bolaget håller hårt på de egna värderingarna och profilen och undviker paralleller till ikoner som Harrods och KaDeWe. Utmaningen är att hitta de unika hyresgästerna som skapar mervärde och att integrera dem med den egna verksamheten. Samtidigt ska man erbjuda fler förmånsnätverk med partner.
– Finland ligger för tillfället knappast i centrum för nyinvesteringar och nyetableringar inom retail, sett från New York eller London. Det som sker hos vår östra granne gör inte saken lättare, deras riskprofil smittar av sig på oss.
Shop-in-shop
Stockmann jobbar hårt på att återuppliva sitt löfte till kunderna.
– Vi går framåt med ganska hård hand. Det måste man göra för att garantera att man finns kvar, säger Teir.
Trumfkortet är bra adresser i städernas centrum.
– Vi tror på en renässans inom handeln i stadskärnan, i stället för stormarknader. Logiken inom handeln förändras: till exempel inom hemelektronik säljs paket med installation och hemtransport. Samtidigt stärker urbaniseringen köpkraften.
Stockmanns fastighetsenhet har ett estimerat marknadsvärde på 908,3 miljoner euro. Få vet att bolaget är bland de 15 största privata fastighetsägarna i Finland.
– Nu gäller det att leva enligt det. Vår affärsenhet sitter på största delen av bolagets värde. Vårt främsta uppdrag är att trimma den enorma förmögenhetsmassan till att ge en bättre avkastning. Nu har Stockmanns fastigheter ett resultatansvar som eget affärsområde, tidigare var handeln den styrande biten. På en direkt fråga svarar Teir att det inte finns några beslut på att knoppa av och börsnotera fastigheterna. Inför bolagsstämman den 19 mars utreds en bolagisering av retail- och fastighetsdivisionerna. Handeln ska stå på egna ben med en egen riskbild och leva enligt egna tyngdlagar, utan subventioner.
– Det klargör principen. Vi har två typer av kunder: konsumenter och hyresgäster. Det bästa sättet att se om sitt hus är att uppbära marknadsmässig hyra också internt.
Nyligen professionaliserades förvaltningen av universitetens fastigheter, nu diskuteras samma sak bland sjukhusen i och med social- och hälsovårdsreformen.
– Det är trenden: att vara expert på ditt eget område, att inte ta ansvar för en för stor bit av vitt skilda affärsverksamheter.
Istid
Stockmanns storägare, finlandssvenska stiftelser och fonder, är vana vid en generös aktieutdelning.
– Nu är det istid på den fronten, tyvärr. Jag har stor respekt för diversifieringen och yrkeskunnandet inom ägarnas placeringsportföljer. Om ett ben fallerar under en tillfällig svacka väger de andra upp.
Stockmann varnar för röda siffror 2015. Sedan ska det svänga.
– Självfallet är förväntningarna att vi åter bli en god utbetalare av dividender.
Den årliga direktavkastningen för fastigheter brukar vara 5–6 procent, vilket är lockande under kristider. Samtidigt känner Teir kniven på strupen.
– Jag brukar ha gott tålamod, men ibland står jag nog som hästen och skrapar med hoven i marken och önskar snabbare resultat. Det hör till naturlagarna inom fastighetsbranschen att tidscyklerna är långa då man skapar om tak, väggar och golv, och försöker få innehållet att sitta där det ska. Det finns inga snabba ryck.
Trendskifte
Inför den bestående förändringen inom köpbeteendet är lösningen en integration av det fysiska och digitala.
– Människans grundläggande behov av att träffa andra i fysiska miljöer förblir starkt. Vi vill tillmötesgå kunden och erbjuda en intressant shoppingupplevelse med social krydda. På den punkten försvarar stenfoten sin plats.
Att tävla med lågpriskedjor kommer inte på fråga.
– Om alla inom din bransch svänger högerut kan det finnas utrymme på vänsterflanken – och vice versa. Man behöver inte följa massan. Stockmann har gått sin egen väg tidigare i historien. Styrkan ligger hos våra stamkunder, att kunna erbjuda dem överraskningar. Det är hedrande att se hur kunderna bryr sig, vilka känslomässiga band de har till vårt varumärke.