Norwegians piloter får ultimatum
I går gjordes ett nytt försök att medla i konflikten mellan flygbolaget Norwegian och dess piloter. Ställningarna är låsta och omkring 35 000 personer per dag har drabbats av inställda flyg. Också Norwegians rykte lider.
Norwegians svenska piloter har samtidigt fått ett brev från ledningen med ett ultimatum: antingen går ni med på förflyttningen till det nya dotterbolaget, Pilot Services Sweden AB, eller så förlorar ni jobbet.
– Vi säger till våra medlemmar att sitta still i båten, säger Svensk Pilotförenings ordförande Martin Lindgren på en presskonferens som menar att ultimatumet inte är något som främjar förhandlingarna.
Sparobjekt sökes
Hela flygbranschen är pressad och flygbolagen är nödgade att hitta sparobjekt. Det tror professor Jorma Mäntynen vid det tekniska universitetet i Tammerfors ligger bakom Norwegians beslut att försöka placera sina piloter i landsorganisationer i Norge, Sverige och Danmark i stället för att hålla dem samlade i Norge.
– Det börjar likna företag för personalinhyrning som ger arbetsgivaren större flexibilitet men som är negativa för personalen, säger Mäntynen.
Piloterna i Norwegian har krävt avtal direkt med moderbolaget, medan Norwegian anser att de redan har de kollektivavtal de efterlyser med dotterbolaget. Bolagets ledning anser att konflikten handlar om rätten att styra koncernen, något den säger inte vilja överlåta åt facket. Piloterna fnyser åt ledningens åsikt.
– Det här är en viktig principiell fråga. Man ska få vara anställd för den man jobbar för, inte i ett anonymt dotterbolag, säger en pilot HBL talat med.
Han hävdar att Norwegian är ute efter att underminera strejkrätten.
Typisk konflikt
Konflikten är typisk för det som händer i flygbranschen just nu, anser Mäntynen. Oberoende av hur konflikten slutar finns en överkapacitet inom branschen och lönsamheten för de flesta flygbolag är pressad.
Norwegian redovisade under fjolårets sista kvartal en förlust på 1,2 miljarder norska kronor eller omkring 150 miljoner euro. Bara bolagets förseningar kostade 265 miljoner kronor eller närmare 33 miljoner euro.
Bolaget har beställt nya så kallade Dreamliner-flyg av Boeing, flyg bolaget haft stora problem med. Norwegian har dessutom gjort förluster på sina oljeinköp då oljepriset sjunkit och bolaget skyddat sina inköp till ett högre pris.
– När man rör sig med små marginaler kan också mindre detaljer få verksamheten förlustbringande, säger Mäntynen.
Avsked alternativet
Norwegians piloter som flyger från Finland är i huvudsak anställda i ett dotterbolag här, en del av dem flyger också via ett estniskt bemanningsbolag. Norwegian använder sig även av andra bemanningsbolag och piloter från dem sköter nu en del av de annars strejkdrabbade flygningarna.
– Är du anställd via ett bemanningsbolag är det bara att flyga där du blir tillsagd, annars blir du avskedad, säger den pilot HBL talat med.
Till exempel de långdistansrutter till Asien som Norwegian nu trots strejken flyger bemannas av personal från Singapore anställda via ett bemanningsbolag i London.
Norwegian kallar sig ett lågprisbolag, men Mäntynen tycker att skillnaden mellan lågprisbolag och traditionella flygbolag blir allt otydligare. Alla företag strävar efter att sänka sina kostnader och efter att ta betalt för tilläggsservice.
Allmänt problem
Det är inte bara Norwegian som råkat i konflikt med sin personal i sina försök att dra ner sina kostnader. I början av veckan strejkade kabinpersonalen vid SAS i protest mot att bolaget flyttar över en del flygningar till ett mindre dotterbolag. Tyska Lufthansa och fransk-nederländska Air France-KLM har också drabbats av strejkande piloter.
Här hemma har Finnair och kabinpersonalen råkat i konflikt i flera repriser då Finnair strävat efter sparavtal med den egna personalen och har placerat personal i utländska bemanningsbolag. Professor Mäntynen tror ändå inte att någon ny konflikt är aktuell för Finnairs del just nu.
– Finnair har precis träffat avtal med sina personalgrupper, säger han.
Största delen av Norwegians flyg i Norge, Sverige och Danmark ställdes in i går. Omkring 35 000 passagerare berördes då av konflikten, som startade i lördags. Flygningar mellan Skandinavien och England, USA och Thailand påverkades inte.