Svenskt näringsliv på charmoffensiv
Det finns goda nätverk mellan näringsliven i Finland och Sverige. Men relationer måste upprätthållas och föryngras, därför är det bra med en näringslivsdelegation på ett statsbesök, anser Anna Hellerstedt handelssekreterare och chef för Business Swedens kontor i Helsingfors.
När kung Carl XVI Gustaf och drottning Silvia i veckan besöker Finland har de med sig en näringslivsdelegation med närmare 20 svenska företag. Finland ses bland de svenska företagen som en väldigt stabil lillebror i öst, konstaterar Anna Hellerstedt som leder Sveriges handelskontor i Helsingfors.
– Mycket av handeln mellan våra länder är fortfarande traditionell industri och många svenska företag har dotterbolag i Finland. Men det finns intresse för uppstartsföretag och nya branscher, säger hon.
Sverige är Finlands viktigaste exportmarknad, medan Finland ligger på plats fyra–fem för den svenska exporten, lite beroende på år. Men det är inte bara möjligheten att exportera varor och tjänster över gränserna som kan utvecklas, Finland och Sverige har gemensamma styrkeområden att samarbeta inom, påpekar Hellerstedt.
Svenskt intresse finns också för nystartade finländska företag. Under besöket här kommer den svenska delegationen att träffa sådana inom allt från cleantech till skola och hälso- och sjukvård. Speciellt de finländska företagens tekniska lösningar intresserar.
– Det finns ett stort intresse i Sverige, men svenska företag har ibland svårt att hitta rätt på den finländska marknaden.
Norden god skola
Hon konstaterar att det är en god skola för svenska företag att etablera sig i de nordiska grannländerna. Till det välmående Norge är det relativt lätt att söka sig, där är både språket och företagskulturen i mångt och mycket gemensam, men där lär sig företagen hur det är att göra affärer utanför EU. Danskarna igen är tuffa förhandlare vilket innebär utmaningar för svenska företag.
I Finland skiljer sig både språket och företagskulturen från Sverige. Därför tror Hellerstedt att här finns en mental tröskel, trots att intresset för Finland finns. Hon har mött företag som varit lätt överraskade efter ett första möte med finländarna och haft svårt att tolka de finska signalerna.
– Det här är ett bra tillfälle att utmana sig själv och skapa sig en bra bild av Finland.
Hellerstedt påpekar att företag som söker sig utanför Sveriges gränser har en långsiktig agenda. Att den finländska ekonomin varit drabbad av recession har då ingen betydelse, man ser mera till möjligheten till en bra etablering, möjligheten att få bra personal och möjligheten till en lönsam verksamhet.
– Då det gäller företagsförvärv kan tiden till och med vara bra just nu, säger hon.
Lyfta fram det goda
Att Finland i motsats till Sverige hör till eurozonen har mindre betydelse för det svenska intresset för Finland, tror Hellerstedt. Frågan är betydligt större och mer långsiktig än så. Finländarna har rykte om sig att vara lojala, få saker och ting gjorda som överenskommet i tid och för att stå för sitt ord.
– Men skillnaden i affärskultur mellan Finland och Sverige finns kvar.
Finland har också setts som en port mot Ryssland, men den betydelsen har minskat. Hellerstedt konstaterar att Ryssland alltid är intressant, men att många svenska företag nu väljer att avvakta.
Hellerstedt ser mycket positivt i Finland, men tycker att vi kunde bli bättre på att lyfta fram det goda som finns här. För också om det ofta varit tungt och svårt har Finland alltid tagit sig genom kriserna, påpekar hon.
– Relationen mellan våra länder år stark, men man kan inte ta den för given. Besök av det här slaget upprätthåller och bygger vår relation så att den förblir stark även i framtiden.