Han har medicin för Finlands mentala baksmälla
USA:s avgående ambassadör i Helsingfors, Bruce J. Oreck, förkroppsligar den amerikanska drömmen. Före sin sorti passar han på att ge Finland en spark i aktern.
Han är kroppsbyggare, biodlare, boxare, beskattningsexpert, mineralsamlare, miljökämpe och son till en dammsugartillverkare. Samt givetvis ambassadör, utnämnd av Barack Obama som belöning för att ha ordnat valfinansiering 2008.
Bruce J. Oreck landade i Helsingfors hösten 2009, då Nokia ännu låg nära toppen och pappersindustrin gick relativt hyfsat. Efter närapå fem och ett halvt år som ambassadör ser han dels kritiskt men även förhoppningsfullt på finländskt näringsliv.
– Jag ser hur Finland sliter ekonomiskt. Varför har det går snett, trots alla era styrkor?
Svaret på den egna frågan dröjer inte: Finland har stannat kvar i det förflutna, medan mer dynamiska länder lockar talanger och investeringar.
Då Oreck talar blir det många "fantastic" och extraordinary", och samtidigt raka puckar. Det går snabbt upp för lyssnaren att detta inte är någon vanlig ambassadör, likaså att han är led vid den finska klagovisan om att "vi är så dåliga på marknadsföring". Inledningsvis utpekar Oreck några finländska svagheter, som onödig reglering, hög beskattning och brist på flexibilitet i arbetslivet.
– Men trots alla brister kunde Finland vara enormt framgångsrikt. Då måste ni först anpassa er till den moderna världen. Det går inte längre att vara anspråkslös och tyst, sitta och vänta på att någon skall komma och upptäcka dig och din utmärkta produkt. I dag gäller human-to-human, snarare än business-to-business.
Inget handikapp
- Aktuell: USA:s avgående ambassadör i Finland.
- Född: Januari 1953, född och uppvuxen i New York City.
- Familj: Frun Cody Oreck, två döttrar samt pudeln Deckard.
- Utbildning: Doktor i juridik, skattespecialist.
- Karriär: Har jobbat 25 år som skattejurist för olje- och gasbranschen, samt vid egen byrå. Skrivit flera böcker om beskattning. Grundade organisationen Zero Carbon Initiative år 2003, tillsammans med sin fru, med mål att minska koldioxidutsläppen i byggnader.
- Fritiden: Friluftsliv, body building (vunnit delstaten Colorados mästerskap två gånger), tidigare boxning, mineralsamlare, miljöfrågor, bastu.
Oreck suckar djupt. Finland har inget "genetiskt" handikapp, men de ekonomiska problemen är ändå självförvållade, lyder analysen.
– Ni måste börja ta risker. Allting som är nytt bygger på att först våga ta avstånd från det välbekanta. Sådant är livet. Vad är ni finnar rädda för?
Oreck passar på att citera en känd selfmade man: Arnold Schwarzenegger. Den finska kulturen måste ruskas om: i stället för att försöka smälta in och göra oss själva obemärkta borde vi djärvt lyfta fram det unika hos vårt land, hos våra företag och hos oss själva.
– Det betyder inte att man måste bli skrytsam. Man kan vara anspråkslös och fantastisk – samtidigt, ler Oreck.
Han drar ännu mer på smilbanden då tidningens reporter nämner det stående skämtet om amerikanen som vid ankomst till Finland utbrister "Your country is fantastic", och besvaras av den ärlige finnen: "Well, you should see it in November". Här ligger en intressant paradox: stolthet blandad med överdriven försynthet, noterar Oreck.
– I er kultur tycks ni se glaset som halvtomt. Å andra sidan talar ni stolt om att det är en lottovinst att födas i Finland!
Med en gedigen bakgrund inom näringslivet tror Oreck starkt på affärsvärldens snabba anpassningsförmåga.
– Förvaltningen och det offentliga tenderar att fastna i trög byråkrati. Den privata sektorn kan däremot reagera kvickt. Lösningarna kommer ur företagen, vare sig det handlar om affärer, politik eller kultur.
Ny anda
Att bli entreprenör är ingen typisk karriärmålsättning för finländska studerande. Men Oreck ser hopp och företagaranda hos unga vuxna.
– För fem år sedan ville alla jobba för Nokia. Uppstartsmässan Slush har skapat en verklig revolution hos dem som är yngre än 30. De unga generationerna vågar säga: "jag är annorlunda, jag tänker göra min egen grej."
Föräldragenerationen borde uppmuntra sina barn att göra saker annorlunda och ta risker, eftersom de unga är som champagneflaskor som bara väntar på att bli sedda och få utlopp för sin potential, enligt Oreck.
– Föräldrarna borde säga: "Go get them! Jag ger dig tillstånd att gå ut och visa din förmåga, att leva i det nya århundradet i stället för att följa mig i fotspåren."
Oreck, som är 62, beskriver det som en magisk känsla då pappan, 91, talar om för sonen hur stolt han är över honom.
– Uppmuntran ger styrka. Föräldrar och äldre generationer borde generöst överösa sina barn med beröm och erkännande.
För en finländare kan dylik retorik låta en smula främmande?
– Dåliga traditioner är inte till för att bevaras. Man måste leva i tiden.
Megatrender
Finlands ekonomi kan småningom börja blomstra på nytt genom några enkla, men viktiga grepp, som att ta till vara den egna potentialen och våga visa framåtanda, tror Oreck, som betonar att Finland har mycket att vinna på den globala bristen på livsmedel, rent vatten och förnybara naturresurser.
– Världen står inför enorma utmaningar med klimat, vatten och föroreningar. Man måste anpassa sig, utveckla lösningar, inte bara för egen del, utan också för andra.
Det viktigaste är att sluta hoppas på ett nytt Nokia, och i stället sporra småskaligt privatföretagande.
– Här dras Finland med ett strategiskt, självförvållat problem: lagstiftningen inom skatter, arbetsliv och konkurs tynger de små och medelstora företagen.
USA:s bnp ligger kring 17 triljoner dollar, vilket motsvarar hela EU:s. Den hemliga drivkraften i den amerikanska ekonomin är små och medelstora bolag, betonar Oreck.
– Apple startade som ett litet bolag av några studerande. USA skapar möjligheter och incitament för små företag att lyckas. Men i Finland saknas dylika morötter.
Hur lyder Orecks viktigaste råd till finländska entreprenörer?
– Var äkta. Det är en styrka hos er finländare. Sluta dölja det, visa det öppet.