Farligt gods på järnvägen oroar i Åbo
I början av december läckte salpetersyra ut från en tankvagn på bangården i Åbo. Olyckan aktualiserade riskerna med de stora kemikalietransporterna genom centrala Åbo. Räddningschefen är inte övertygad om att säkerheten är garanterad framöver.
Det var en dramatisk timme då larmet gick mitt i rusningstid den 4 december att en tankvagn hade sprungit läck. Järnvägstrafiken och stadens livligaste trafikled invid järnvägen stängdes och allmänheten uppmanades hålla sig inomhus.
Småningom visade det sig att det inte var mera än ett tjugotal liter salpetersyra som läckt ur en dåligt stängd ventillucka. Vagnen stod några tiotals meter från kulturcentret Logomo där stadsteaterns föreställning just skulle börja men ingen människa skadades.
Aldrig obefintlig
Men räddningschef Mika Viljanen på Egentliga Finlands räddningsverk är fortfarande oroad för den strida strömmen av kemikalier genom tätt bebyggda Åbo.
– Risknivåerna har bedömts som låga. Men det gäller starka kemikalier och då kan mycket hända innan en skadad tankvagn är tömd och bärgad, tror jag. Fast risken är liten så finns den ändå. Den kan minskas men inte elimineras.
– Man kan inte invagga sig i säkerhet bara för att man har gjort en utredning.
Dessutom måste man ju hålla utredningarna och planerna uppdaterade. Om kemikalietransporterna ökar kan ju riskerna växa igen, påpekar räddningschefen.
Dessutom håller VR på att göra sig av med ett fyra personers team av kemikaliedykare som hört till maskinverkstadens personal i Åbo. Verkstadens 80 anställda kallades i början av december till samarbetsförhandlingar för att hela verksamheten skall flyttas bort från Åbo.
VR:s säkerhetschef Rauno Hammarberg säger att teamet visserligen flyttar bort då verkstaden stänger, men att man planerar att utbilda till exempel lokförare och andra ur den kvarvarande personalen i Åbo för kemikaliedykning.
– Dessutom har vi en ledningscentral som har jour dygnet runt. De kan ge expertstöd. Första responsen är sedan räddningsverkets uppgift.
Insiders är viktiga
Mera detaljer ger varken Hammarberg eller någon annan på VR så länge samarbetsförhandlingarna pågår.
Mika Viljanen är skeptisk till tanken att experterna skulle sitta i Helsingfors.
– De här nyckelpersonerna inifrån företaget är ovärderliga för oss, de som dagligen umgås med de här grejorna och vet precis hur de är konstruerade, säger han.
– Ett telefonsamtal ger nog inte det mervärde vi behöver då det verkligen gäller.
Trafiksäkerhetsverket Trafi har enligt lag uppgiften att övervaka järnvägarnas säkerhet. Bland annat säkerhetsutredningarna skall synas av Trafi.
Men Trafis järnvägsdirektör Yrjö Mäkelä avvisar tanken att Trafi skulle lägga sig i antalet kemikaliedykare på Åbo bangård.
– Det är operatörens egen sak att se till att hanteringen är trygg, säger han.
– Vi granskar bara att säkerhetsutredningarna är rätt gjorda och att operatören har en säkerhetsledning som fyller måtten.
Mäkelä kastar bollen tillbaka till Åbo.
– Det är nog det lokala räddningsverket i Åbo som har den bästa sakkunskapen om vad som behövs där. Det är de som utifrån räddningsplanerna kan bedöma läget.