Svaren finns i de svarta lådorna
Samtidigt som bärgningen av kroppar pågick i Javasjön, där vrakdelar av det försvunna Air Asia-planet har hittats, inleddes en intensiv jakt på ledtrådar för att förstå varför planet havererade.
- Eftersom det verkar vara på grunt vatten finns stora möjligheter att lyckas, säger Agne Widholm, haveriutredare på svenska Statens haverikommission.
I första hand gäller det, enligt honom, att lokalisera fler vrakdelar för att hitta en nedslagsplats. Utifrån det kan arbetet med att lokalisera de svarta lådorna, som registrerar data från flygningen, påbörjas.
Lådorna har en sändningsutrustning som skickar ut signaler som kan uppfattas på ett avstånd på högst två kilometer. De två lådorna registrerar olika data. Den ena kallas för flight data recorder och registrerar ett stort antal parametrar som kan vara intressanta för utredarna. Den andra spelar in samtalen i cockpit.
– Då får man reda på hur besättningen har resonerat, vad som kanske har bekymrat dem. Det är en viktig ledtråd för att försöka förstå vad som hände.
Han vill inte spekulera i vad som kan ha lett fram till haveriet, men konstaterar att det antagligen har gått väldigt fort eftersom det inte kom några fler samtal till trafikledningen.
Mycket känsligt
Sändningsutrustningen har en livslängd på ungefär en månad medan själva registreringarna i sig inte har någon tidsgräns, förutsatt att lådorna är intakta. Om de hittas kommer de att föras till någon av de större haveriutredningsmyndigheterna, antagligen i Frankrike, USA eller Kanada.
– Där har man både utrustning och teknisk kompetens hos personalen så att man på ett säkert sätt kan göra den här typen av utläsningar av data. Men det måste göras på ett väldigt varsamt sätt så att man inte riskerar att förlora några uppgifter.