Dåligt väder får oss att längta bort
Utbudet av charterresor har minskat med en femtedel sedan i fjol, men Tjäreborg har hållit sitt utbud oförändrat. Den nya trenden är ändå att folk vill skräddarsy sina resor, också på resebyrån.
Decembervädret har varit pengar värt för resebranschen. När det regnar och slaskar ute är det många som tidigare bara funderat på att man borde åka antingen söderut eller någonstans där det säkert finns möjlighet att åka skidor som slår till. Dåligt väder märks direkt på besökarmängden på resebyrån Tjäreborgs hemsidor, liksom hos flera andra researrangörer.
Sedan början av oktober heter vd för Tjäreborg i Finland Regina Sippel. Sippel är 35 år gammal och den första finländska vd:n på bolaget på 14 år. Hon har gjort kometkarriär inom företaget sedan hon för tre år sedan anställdes som bokförare. Vägen var kort till att först bli ekonomichef och sedan vd.
Nu leder Regina Sippel en resebyrå som vid det brutna räkenskapsåret 2013-2014 gjorde ett gott resultat, även om det var lite lägre än under rekordåret 2012-2013. Då var omsättningen närmare 140 miljoner euro.
– Det är en fördel att vara en del av en nordisk koncern. Som en del av en större helhet har vi tillgång till egna semesterflyg och egna koncepthotell för till exempel barnfamiljer eller vuxna som vill semestra utan barn som vi kan erbjuda våra kunder, säger hon.
- Ålder: 35 år
- Familj: Man och 4-årig son
- Läser: Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra av Liza Marklund och Lotta Snickare
- Ser på TV: Nyheterna och Wallander
- Karriär: VD på Tjäreborg sedan 1.10.2014, Ekonomichef 2011-2014, Head Accountant 2011, Revisor Ernst&Young 2004-2011
- Hobbyer: träffa goda vänner över en bit mat, resa med nära och kära samt konst i alla former
- Favorit resemål: Mallorca
Tjäreborg är en del av Thomas Cook Northern Europe, där bland annat Ving i Sverige och Norge och Spies i Danmark också ingår. Koncernen har dessutom ett eget flygbolag. Under det brutna räkenskapsår som slutade i slutet av september gjorde koncernen sitt bästa resultat hittills. Globala, Londonbaserade och börsnoterade Thomas Cook hade i fjol en omsättning på över 12 miljarder euro.
Regina Sippel har alltid varit intresserad av resor och planerade att efter studenten söka arbete som guide, hos Tjäreborg. Den gången blev det studier i franska och senare studier och examen vid Hanken i stället.
– Det har jag aldrig ångrat, säger hon.
Överutbudet borta
Resebranschen har liksom många andra branscher drabbats av den finländska recessionen och överutbudet på resor har varit stort.
Nu har aktörerna jobbat för att få ett bättre förhållande mellan utbud och efterfrågan. Sedan föregående säsong har charterutbudet i Finland minskat nästan en femtedel, eller med 18 procent. Främst är det resorna till Kanarieöarna som nu blivit färre. Resmål i Gambia och Egypten har samtidigt stängt. Sippel konstaterar att Tjäreborg konkurrerat med lönsamhet och kvalitet.
– Men det betyder inte att man inte kan få billiga resor i sista minuten också hos oss, det kan man, säger hon.
Charterresorna säljer trots allt bra fortfarande och står för ungefär 70 procent av resebyråernas totala försäljning. Samtidigt ökar efterfrågan på individuella resor med reguljärflyg stadigt hela tiden. De resorna går både till exotiska resmål som Aruba eller Barbados, men också till storstäder i Europa.
På Tjäreborg har man dessutom introducerat fotbollsresor till matcher i den engelska Premier League och La liga i Spanien. Intresset för fotbollsresorna är också det stort.
Sippel påpekar att det inte alltid är billigast att själv söka fram flyg och hotell på nätet. Etablerade resebyråer har kontaktnät till hotell och åtkomst till olika flygbolags uppgifter. Det innebär också att man genom att besöka en internetsida kan planera hela sin resa.
– Dessutom ställer vi kvalitetskrav på de hotell vi erbjuder.
Mångsidiga resor
De individuella resorna är en potential som alla resebyråer sett, konstaterar Sippel. Kunderna vill ha större valfrihet och större flexibilitet. Själv tycker hon ändå om att ibland ta en vanlig charterresa söderut med sin familj.
Resebranschens resultat är inte bara beroende av den allmänna konjunkturen, också väder och vind har stor betydelse. Till exempel de två senaste varma somrarna har betytt att folk stannat i Finland i stället för att åka söderut. En vinter som den här får folk att längta bort. Och när den första snön faller brukar det bli rusning till södernresor.
I dag beställer också de flesta sina resor på nätet. Tjäreborg har försäljningskontor i Helsingfors, men merparten av resorna, omkring 85 procent, beställs via nätet. Tjäreborg är trea på den finländska resebyråmarknaden med en andel på knappt 20 procent. Finnmatkat och Aurinkomatkat är större, den förra har drygt 30 procent av marknaden, den senare knappt 30 procent.
Regina Sippel är 35 år gammal och har en fyraårig son. Att kombinera ett krävande jobb med mycket resande med familj ställer höga krav. När hon är i hemlandet har Sippel som målsättning att åka hem från kontoret klockan fem.
– Vardagen går ihop tack vare föräldrar och svärföräldrar som ställer upp och hjälper till, säger hon.