SAS tonar ner kollisionsrisk
SAS flight SK1755 fick väja för att undvika att hamna i kollisionskurs med det ryska signalspaningsflyget i fredags. Men SAS upplevde inte situationen som någon fara.
Flyget flögs av det danska bolaget Cimber på uppdrag av SAS mot polska Poznan i fredags, när det fick ordern att avbryta sin stigning för att undvika att krocka med det ryska planet.
– I det här konkreta fallet så har ingen säkerhetsgräns brutits. Därför är det viktigt från SAS sida att säga att ingen har varit i fara, både pilot och trafikledningen har haft kontroll på situationen, säger Knut Morten Johansen, norsk informationschef vid SAS.
Bolaget uppger för TT att flygen aldrig var närmare än 3 000 fot ifrån varandra, drygt 900 meter. Men exakt hur långt ifrån varandra planen var vet inte SAS.
Ryssland avvisar
I lördags kritiserade försvarsminister Peter Hultqvist (S) att ryska signalspaningsplanet flyger med avslagna transpondrar. Även hans danske kollega Nicolai Wammen riktar skarp kritik mot Ryssland.
– Det är farligt och helt onödigt att ryska militärflyg flyger så nära den civila flygtrafiken över Östersjön, säger han i ett pressmeddelande.
Rysslands försvarsdepartement avvisar Hultqvists uttalande om att det ska ha varit en allvarlig risk vid incidenten i fredags. Den ryske generalmajoren Igor Konasjenkov hävdar enligt nyhetsbyrån Itar-Tass att flygplanet befann sig på ett avstånd mer än 70 kilometer från passagerarplanets rutt.
– Det fanns inga förutsättningar för en flygolycka, säger han till nyhetsbyrån.
Inte omfattande problem
Infrastrukturminister Anna Johansson (S), med transportfrågor på sitt bord, ser inte skäl att vidta åtgärder till följd av att militära flygplan flyger utan transpondrar.
– Jag har hittills inte fått signaler om att det är ett omfattande problem, men vi får avvakta utredningarna om händelser under hösten och dra slutsatser av dem, säger hon.