"Vi tänker på den ekonomiska nyttan"
På Kommunikationsministeriet försvarar man isbrytarsamarbetet med Ryssland med att finska företag gynnas av att få börja bryta rysk is.
– Vi ser avtalet som ett exempel på positivt samarbete mellan våra länder. Visserligen är det världspolitiska läget just nu exceptionellt, men vi har utgått från ett normaltillstånd, säger trafikrådet Marjukka Vihavainen-Pitkänen på Kommunikationsministeriet.
Hon påpekar att avtalet är uppbackat av såväl presidenten som regeringen.
– Vi skulle inte sluta ett avtal av det här slaget om det vore förknippat med några risker. Vi har frågat alla berörda instanser, bland dem Utrikesministeriet, försvarsmakten och huvudstaben. Av 38 tillfrågade var bara en, Finlands Skeppsbefälsförbund, kritisk.
Klara regler i propositionen
Propositionstexten säger uttryckligen att ryska isbrytare på finska vatten inte får ta emot luftfartyg, eller skjuta upp eller ta emot militär utrustning. Inte heller får de sjösätta undervattensfarkoster, forskningsapparatur och dykare eller "bedriva verksamhet som syftar till insamling av uppgifter som skadar den andra partsstatens försvar eller säkerhet".
Finns det någon risk att Ryssland bryter mot någon klausul i det avtal som nu är i görningen?
– Jag tar inte ställning till internationell juridik. Där får var och en ha sin egen åsikt. Det sägs klart och tydligt att det är Finlands sak att besluta om vi vill be om isbrytarassistans.
EU:s utvidgade handelssanktioner gäller inte isbrytarverksamhet, men däremot forskning i arktiska områden och arktisk oljeborrning.
Kan man se avtalet som ett sätt att indirekt kringgå sanktionerna så att Ryssland använder sina egna isbrytare i norr och låter Finland ta hand om isen i Finska viken?
– Det tar jag inte ställning till. Ryssland får göra vad de vill med sina egna isbrytare i sina egna vatten. Det är deras sak.