Slottsbalen syntes i global twitterstatistik
Slottsbalen torde behålla sin plats som årets mest sedda tv-program också 2014. Enligt Yle hade självständighetsmottagningen som bäst 2,4 miljoner åskådare. I snitt var åskådarna 2,1 miljoner.
De massiva åskådarmängderna på tv som upprepas år efter år är redan i sig omtumlande, men i år följde dessutom hundratusentals med olika webbsändningar av balen. Förutom Yle visade åtminstone MTV, Helsingin Sanomat och kvällstidningarna sina egna onlineprogram av festligheten.
I år fokuserade en del av Yles sändningar på Arenan på lite andra aspekter av firandet. 140 000 personer valde att se på programmet som koncentrerade sig på festmodet.
Hela utbudet på Arenan var planerat med de sociala medierna i åtanke.
– Grundidén var att folk i allt högre mån följer med sändningar med på tv men också via telefonen, datorn och pekdatorn. De kan samtidigt se på parallella sändningar, använda de sociala medierna och kanske göra något helt annat som vi inte ens kommit att tänka på, säger projektchefen Jarkko Ryynänen på Yle.
Och självständighetsmottagningen blev onekligen en snackis. Det skrevs över 22 000 tweetar med hashtaggen Linnanjuhlat och festen låg till och med en kort stund på listan av de mest omtwittrade händelserna i hela världen.
Mera nytt nästa år
Yles sändning från Presidentslottet fick främst positiv respons i de sociala medierna. Åskarantalet på Arenan fördubblades från i fjol.
Ryynänen säger att motsvarade, mångsidiga koncept kommer att upprepas under de kommande åren.
– Varför inte? Och nästa år hoppas jag vi har något nytt att komma med igen.
Ryynänen säger att man inte slagit fast vad detta något kunde vara, men att det redan i år fanns många goda idéer man ännu inte hade möjlighet att genomföra.