Bores fartyg testar energisparande rotor
Företaget Norsepowers enegisparande rotorsegel testas nu i veckan på Bores fartyg Estraden.
HBL skrev i somras om det finländska företaget Norsepower som tagit en hundra år gammal uppfinning till heders, den så kallade Flettner-rotorn. Syftet är att spara bränsle på fraktfartyg.
Det 18 meter höga rotorseglet har nu monterats på m/s Estraden. Monteringen gjordes under ett sju timmar långt besök i hamn. Monteringen gick snabbt eftersom fundamenten för rotorseglen hade svetsats på plats redan tidigare.
Det är nu första gången Norsepowers rotorsegel testas i full skala till havs.
Enligt företagets vd Tuomas Riski finns det runtom i världen över 20 000 fartyg där rotorseglet kan eftermonteras utan driftsstopp, men det kan också installeras på nybyggen.
– Vid gynnsamma vindförhållanden kan vår teknologi spara uppemot 20 procent av bränslekostnaderna, vilket innebär en återbetalningstid på fyra år.
Enligt Riski är syftet med testet som nu har inletts att bekräfta sparpotentialen och teknologins användbarhet.
Norsepower Rotor Sail Solution -systemet är en moderniserad version av den så kallade Fletter-rotorn, som tysken Anton Flettner patenterade 1922. Både Flettner och hans efterföljare har gjort flera försök att använda rotorseglet till havs men konstruktionen har inte hittills slagit i genom.
Att Norsepower nu anser att tiden är mogen beror bland annat på ny materialteknik som gör de rörliga delarna lättare och starkare, samt förbättrad automationsteknik med vars hjälp det går att optimera styrningen av rotorseglen.
Rotorseglet bygger på principen att när en cylinder med hög hastighet snurrar runt sin axel drar den med sig ett lager luft. När det roterande luftlagret möter vinden till havs uppstår en effekt som driver fartyget framåt. Maximal dragkraft uppstår när vinden kommer från sidan i förhållande till fartygets färdriktning.
Läs även: Gammal uppfinning till heders