Fansens entusiasm för Jolla håller i sig
Ett år efter säljstarten för Jollas första mobil har fansens engagemang fått en nytändning. Nu väntar de på företagets första pekplatta.– Att vi nått så här långt med så få anställda är häpnadsväckande, säger Jolla-grundaren Marc Dillon.
Det har gått ett år sedan den färgsprakande säljstarten för Jollas första smartmobil. Då köade ett tusental personer på Narinken i hopp om att lägga beslag på någon av de första 500 apparaterna som fanns till salu. Säljstarten fick mycket uppmärksamhet i medierna, också internationellt, men senare har det varit tystare kring den finländska mobiluppstickaren. Det betyder inte att företaget har stagnerat.
– Under det gångna året har vi lanserat nio uppdateringar till operativsystemet Sailfish. Vi har gått in på flera nya marknader, bland annat Hongkong och Indien, säger Marc Dillon som är en av grundarna och Jollas mest kända ansikte utåt.
Företaget har dessutom startat näthandel i Ryssland och grundat en flaggskeppsbutik i Kazakstan. Valet av land beror på att en av investerarna kommer därifrån.
– Det här jobbet har gjorts av en försäljnings- och marknadsföringsavdelning på en handfull personer, säger Dillon.
Den största bedriften under det gångna året är kanske ändå utvecklandet av en pekplatta, som visades upp för första gången på Slush härom veckan. För att ro projektet i land startade Jolla en gräsrotsfinansieringskampanj som på en dryg vecka samlade in 1,3 miljoner euro, klart över målet.
Ivriga fans
Långt före fjolårets säljstart hade Jolla en entusiastisk skara fans som aktivt deltagit i utvecklandet av mobilen. Detsamma gäller pekplattan där Jolla bjuder in användarna att bidra med sina synpunkter under utvecklingsprocessens gång.
För fansen blev lanseringen av pekplattan en nytändning i engagemanget. Det säger lahtisbon Toni Aaltonen, som upprätthåller webbplatsen Jolla Suomi, en mötesplats för de finländska fansen.
Vad är det med Jolla som lockar?
– Operativsystemet är så olikt de andra på marknaden. Och visst spelar det stor roll att det är finländskt. Jag tror inte att Jolla vill vara en ersättare för Nokia men det är klart att det för många är någonting extra med att mobilen är utvecklad i Finland, säger Aaltonen.
Om Aaltonen ska lyfta fram en nackdel med Jolla är det att antalet egna Sailfish-appar är begränsat. Alla Android-appar fungerar på Sailfish, men Sailfish har vissa egenskaper, till exempel manövrering med speciella sveprörelser, som inte kommer till sin rätt med Android-appar.
Vid säljstarten för ett år sedan var det Esbo-abiturienten Henri Huttunen som lyckades lägga beslag på det allra första exemplaret efter många timmars köande. I dag befinner han sig i reservofficersskolan i Fredrikshamn – och sin Jolla har han kvar.
– Den största ivern har lagt sig i takt med att mobilen blivit en vardagspryl, den är ju trots allt bara en apparat. Men min passion för Jolla består, säger Huttunen.
Några uppenbara brister hos mobilen kan han inte peka på.
– Det är klart att man alltid kan önska bättre kamera, skärm och batteri, men Jollas räcker helt bra. Och alla problem med programvaran har lösts efterhand genom uppdateringar.
Smartklocka?
Enligt Jollas Marc Dillon är ett syfte med pekplattan att visa att Sailfish fungerar på apparater av varierande storlek. Är det då kanske dags för en smartklocka härnäst?
– Vi har redan testat Sailfish i andra tillverkares smartklockor. På vår vägkarta finns en mängd apparater, och beroende på marknadsläge och investerarpartner väljer vi olika alternativ. Just nu är tiden den rätta för en pekplatta.
Dillon lyfter ofta fram självständigheten gentemot de stora amerikanska tillverkarna som Jollas stora styrka. Han är orolig över att mobilvärlden helt domineras av två stora spelare, Apple och Google, som får mer och mer kontroll över användarna.
– De kontrollerar inte bara apparaterna utan också annonseringen och e-handeln. De håller på att bli världens största banker. Allt som folk ser och gör kan de spåra och sälja vidare, säger Dillon.
Jolla har i dag 128 anställda, något fler än för ett år sedan. Att företaget går runt med så få anställda beror på att man jobbar med många samarbetspartner, vilket gör verksamheten enkel att skala upp. Själva apparaterna sätts ihop hos kontraktstillverkare i Kina.
– Att vi har förmått göra det vi gjort med så få anställda är häpnadsväckande, säger Dillon.