Svårt att rubba firmajulfesten
Ekonomiskt dystra tider rubbar inte företagsjulfestens starka ställning. – Mängden bokningar överraskar, men gratis dricka hela kvällen är ingen självklarhet längre, säger Jouko Heinonen på HOK Elantos restauranger.
– Ska man jobba hårt så måste man få festa också, säger Markus Meyer.
I går tog han och över hundra kolleger från företaget Activeark båten över till Tallinn för att fira julfest. Så har man har gjort inför varje jul i cirka tio år. Kollegerna umgås på båten, och i land blir det restaurangbesök med program. Vissa år har man haft till exempel karting och spa-besök.
Meyer och kollegerna säger att företagets julfest är en chans att lära känna arbetskompisarna på ett nytt sätt, och kunna tala om annat än jobbrelaterade saker.
– Det är bra att företaget är villigt att satsa på det här, det är trots allt en arbetsmoralhöjande grej, säger Meyer.
Bokningsläget överraskar
Trots att det ekonomiska läget är dystert verkar företagens julfestfirande behålla sin starka ställning. Enligt Turism- och restaurangförbundet Mara tyder förhandsbokningarna på att mängden företagsjulfester ligger på samma nivå som i fjol, vilket är en positiv överraskning för branschen, eftersom 2014 hittills varit ett dåligt år. Under de åtta första månaderna minskade efterfrågan på restaurangtjänster med 6 procent.
– Vi får kanske vänja oss vid att det svaga ekonomiska läget har blivit något slags normaltillstånd, men att företagen ändå prioriterar personalfesten, säger Timo Lappi, vd på Mara.
För restaurangbranschen är julfestsäsongen årets ekonomiska höjdpunkt. Då säljs enligt Mara uppemot 15 gånger mer alkohol jämfört med en vanlig månad. Detsamma gäller matförsäljningen.
Ölkranen stryps
Efter förra veckoslutet som var säsongens första stora julfestveckoslut konstaterar Jouko Heinonen, direktör för HOK Elantos restaurangverksamhet, att antalet gäster var i nivå med fjolåret, men att försäljningen per gäst var mindre.
– Det ser ut som om företagen sparar. Ännu för tre–fyra år sedan var det vanliga på firmajulfesterna att baren var fri hela kvällen. Nu sätts det mera gränser för hur mycket det bjuds på, säger Heinonen.
Enligt Heinonen är det allt vanligare att företagen köper hela julfestpaket med mat och underhållning, som ståuppkomik eller musik.
– Enbart servering räcker inte längre.
Det är inte bara Activeark som förlägger sitt firande till havet och Tallinn. På Viking Line säger marknadsdirektör Kaj Takolander att båtarna fortfarande lockar stora skaror julfestfirare, men att bokningarna i år kanske gjorts aningen senare än vanligt.
– Marknaden är försiktigare. Negativa nyheter väcker oro men de facto har folks köpkraft inte avtagit särskilt dramatiskt.
Enligt Takolander har Tallinn stor dragningskraft bland julfestfirarna, även om vissa grupper också åker till Stockholm och är borta två nätter. Det sker oftast på veckoslut så att det vardagliga jobbet inte störs. Gruppstorlekarna varierar från 10 till uppemot 300 personer.
– Fredagar och lördagar har vi så gott som fullbokat.
Paus i firandet
Men firmajulfesten är inte en självklarhet överallt. På statliga Trafi har personalen fått höra att årets fest är den sista, och företaget Algol beslöt redan tidigt i år att slopa den traditionella julfesten när de ekonomiska utsikterna var så dystra.
– Eftersom vi ändå har klarat året hyfsat, mycket tack vare personalens talkoanda och flexibilitet, ordnar vi i stället en kväll i januari med mat och program i vår personalrestaurang, säger HR-direktören Eija Holmström.