Omtvistat taxiföretag kör över reglerna
På onsdagen lanserades amerikanska taxiföretaget Uber i Helsingfors, som vill erbjuda dels extra flotta och dels extra billiga transporter - av förare utan licens. Det finns bara två krux: finländsk lagstiftning tillåter varken överprissättning eller taxiservice utan licens.
Då Uber etablerar sig i Helsingfors är det till en början bara den som vill åka flott som gör sig besvär. Att åka med Uber Black är 30 procent dyrare än med vanlig taxi.
Beställning, betalning, feedback och uppföljning sker genom en mobilapp, men under lanseringsdagen i går fick man nöja sig med anspråkslösare åk då appen meddelade att det inte fanns några bilar tillgängliga.
– Vi inleder småskaligt så tillgängligheten är begränsad. Inom några månader hoppas vi ha byggt upp ett sådant nätverk att det går att få en bil på fem minuter. Servicen har varit mycket populär i Stockholm och på andra håll i världen, säger Jo Bertram, regional chef för Uber i Norden, Storbritannien och Irland.
Om dyrare transport inte intresserar har Uber också en annan service, Uber Pop, som erbjuder skjuts till och med 40 procent billigare. Den här servicen startar i Helsingfors som ett pilotprojekt för ett begränsat antal användare. Medan Uber Black har licensierade taxichaufförer på sina listor kan vem som helst bli förare inom ramen för Uber Pop.
Problemet är bara att det krävs taxilicens för att köra taxi i Finland, och antalet licenser är begränsat. Dessutom krävs utbildning.
– Pop är inte en taxiservice, det är en innovativ service för att dela skjuts. Vi är övertygade om att den är inom lagens ramar i Finland, säger Bertram.
Och förtydligar:
– Pop parar ihop passagerare med förare i ditt eget område. Föraren kan vara din granne eller din vän. Men än så länge testar vi systemet i Finland, det är öppet bara för en lojal skara Uberanvändare.
För säkerhets skull. Under testperioden är det meningen att justera systemet så att det passar ihop med finska regler och lagstiftning.
Protester på flera håll i Europa
Det kan vara svårt. I Finland är persontransporten mycket noggrant reglerad, och utan licens får man inte köra yrkesmässigt.
– Det är polisen som övervakar att reglerna följs, och den som kör utan licens kan få böter eller fängelse i högst sex månader, säger regeringsrådet Silja Ruokola vid Kommunikationsministeriet.
Kan man tolka Ubers service som att det inte handlar om taxiservice, utan en form av samåkning?
– Inte om det är frågan om näringsverksamhet. Det är svårt att avgöra i det här skedet, i sista hand blir det domstolen som får avgöra saken.
Chefsjuristen Anne Kangasniemi på Finlands taxiförbund har svårt att se Ubers service som något annat än taxiservice.
– Ren samåkning genererar inga pengar till föraren, utom på sin höjd bensinpengarna. Så fort man kör i syfte att tjäna pengar är det taxiservice, och då behövs såväl licens som utbildning.
Inte heller de förhöjda taxorna för extraflott taxiskjuts ryms inom spelreglerna. Statsrådet fastslår varje år rådande maxtaxa, och den får inte överskridas fastän kunden skulle vara aldrig så villig att betala.
Det handlar om konsumentskydd, understryker Kangasniemi.
– Den grundläggande frågan är att alla ska följa reglerna och konkurrera på samma villkor. Så länge man gör det är konkurrensen välkommen, och att nya digitala funktioner utvecklas är bara bra.
Uber lanserades på onsdagen också i Oslo och Köpenhamn. I Danmark rapporterar TT om en trög start, då Uber anklagas för att bryta mot passagerarlagen och sakna nödvändiga tillstånd. Företaget har polisanmälts av Trafikstyrelsen.
I juni arrangerades strejker på flera håll i Europa och i USA hotas bolaget av stämningar i flera städer. I Tyskland har en domstol efter protester gett Uber tillstånd att fortsätta sin verksamhet.